 |
|
Autor |
Wiadomość |
strazn1k
Dołączył: 09 Gru 2009
Posty: 166
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 12:36, 25 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
Wyposażenie wewnętrzne między porównywanymi obiektami dzieli dekada. (konkretnie mam na myśli klimę, ale czy będzie używana to inna sprawa ;p). Wprawdzie z początku używki PKM miały problemy startowe, ale nie wypadały z ulic.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Pią 12:39, 25 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
senet napisał: | @strazn1k czepiasz się tych Helmutów, a przecież nawet PKM Gl. też kupuje używki |
Po pierwsze, używki PKMu stanowią tylko uzupełnienie dla nówek. A po drugie, mają tylko 9 lat. Spokojnie pojeżdżą jeszcze drugie tyle. W TŚ używki stanowią podstawę zakupów i mają już przeszło 30 lat na karku.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
senet
Dołączył: 12 Lut 2011
Posty: 73
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 12:47, 25 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
Po pierwsze to nie jest uzupełnienie nówek tylko zastąpienie przestarzałego taboru ( niektóre ikarusy mają 25 lat i więcej), po drugie czas amortyzacji tramwajów jest dłuższy od autobusu. Pomyśl dlaczego idzie kupić 9 letnie autobusy a tramwajów już nie kupisz. Tramwaj to zakup na minimum 25 lat.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Pią 13:16, 25 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
Różnica jest taka, że 9-letni autobus jest przynajmniej niskopodłogowy z klimatyzacją. A 30-letni tramwaj - pod względem technologicznym - to już muzeum na kółkach.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
kaspric
Administrator
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kopernika
|
Wysłany: Pią 13:44, 25 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
^^ taka niestety prawda. Kupno używanych tramwajów będzie realnym polepszeniem usługi dopiero, gdy na rynku wylądują tramwaje niskopodłogowe. Nie rozumiem, jak można nie doceniać pełnej niskiej podłogi, IMO to jest de facto rewlucja w komforcie podróży - począwszy od szybkości wymiany pasażerów i realnej wielkości strefy wejściowej.
Abstrahując od tego, że podobno wiele Citaro teraz nie jeździ (faktycznie jakoś ich nie widuję na ulicach... 10 na pewno nie jeździ), to jeśli chodzi o komfort podróży różnica między Citaro a nowymi Solarkami jest nieporównywalnie mniejsza, jak między Citaro a autobusami wysokopodłogowymi. Tu jest tylko różnica wieku, ale nie różnica technologii.
Zapewne kolejnym przeskokiem technologicznym będą autobusy elektryczne - podobno Solaris już w wakacje ma zaprezentować taki autobus, produkcja seryjna za 2 lata. I w tym momencie znów będzie trzeba zweryfikować niektóre "proekologiczne" argumenty, bo dwukrotnie mniejszy czas użytkowy autobusu oznacza szybszy dostęp do nowych technologii. A może się okazać, że za 10 lat jedynym realnym argumentem za tramwajem będzie jego pojemność.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
senet
Dołączył: 12 Lut 2011
Posty: 73
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 13:47, 25 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
Jeśli chodzi o wyższość technologiczną to tu nie ma się spierać, bo masz racje. Tylko zrozum że TŚ tabor się sypie i trzeba je czymś zastępować. Nikt nie sprzeda im 9 letniego taboru (porównaj takie tramy z autobusami). PKM też musi wymieniać tabor a wszystkiego nówkami nie zastąpią. Cztery lata temu kupili używane DAB-y, czy one były zaawansowane technologicznie?
Co do klimy w Mercedesach to tylko przypadek. Kupili takie bo im się trafiły. PKM w przetargach na nowe autobusy nie wymaga jej. Niska podłoga to standard, nawet nie wiem czy ktoś jeszcze produkuje miejskie autobusy z wysoką podłogą.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
senet
Dołączył: 12 Lut 2011
Posty: 73
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 13:58, 25 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
@kaspric jeśli chodzi o elektryczne Solarisy to one tak szybko nie wejdą na nasz rynek.W naszym kraju ważne są koszty, a taki autobus na pewno będzie droższy i w kupnie i utrzymaniu.Hybrydy są już z dwa lata i jakoś nie zawojowały rynku.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
kaspric
Administrator
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kopernika
|
Wysłany: Pią 14:28, 25 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
senet napisał: | @kaspric jeśli chodzi o elektryczne Solarisy to one tak szybko nie wejdą na nasz rynek.W naszym kraju ważne są koszty, a taki autobus na pewno będzie droższy i w kupnie i utrzymaniu.Hybrydy są już z dwa lata i jakoś nie zawojowały rynku. |
W kupnie na pewno, ale utrzymaniu? Autobusy elektryczne już jeżdżą w San Francisco i [podobno [link widoczny dla zalogowanych] ] większe koszty zakupu rekompensowane są właśnie niższymi kosztami utrzymania. Nie chce mi się w to wgłębiać czy faktycznie jest to prawda, ale nie mówimy w naszym przypadku o perspektywie 2 lat, tylko 10-15, by stało się to popularne. Nijak ma się to jednak do tramwajowych 30 lat.
A odnosząc całość KONKRETNIE do Tramwajów Śląskich nie ma szans na to, by w przeciągu ilu, 5 lat?, pojawiły się w Gliwicach nowe tramwaje. A może się okazać, że już za 5 lat elektryczne autobusy będą normą, kto wie. Jednym z często poruszanych argumentów za tramami jest fakt, że "nie wiadomo, jakie będą ceny ropy za n lat". Nie wiadomo przede wszystkim, czy w ogóle jest się czym teraz przejmować.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez kaspric dnia Pią 14:31, 25 Lut 2011, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
senet
Dołączył: 12 Lut 2011
Posty: 73
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 14:45, 25 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
Tak tylko zjazdy do zajezdni po 50km też podwyższają koszty (oczywiście wiem że z czasem możliwości tych autobusów będą się zwiększać).Wiem też że to kwestia nie 2 lat a dłuższego czasu. W Gliwicach też się mówiło dużo o hybrydach i co?
Co do drugiej kwestii to PKM wymienia tabor już 15 lat ( tyle minęło czasu od pierwszych niskaczy w PKM-ie), a Ty byś chciał żeby TŚ w 5 lat cały tabor wymieniło?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
kaspric
Administrator
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kopernika
|
Wysłany: Pią 15:02, 25 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
senet napisał: | Tak tylko zjazdy do zajezdni po 50km też podwyższają koszty (oczywiście wiem że z czasem możliwości tych autobusów będą się zwiększać).Wiem też że to kwestia nie 2 lat a dłuższego czasu. W Gliwicach też się mówiło dużo o hybrydach i co? | Czemu zajezdnia? Tu mogę się tylko domyślać oczywiście, ale zapewne stanowiska ładowania można wydzielić na kilku postojach, np Łabędy Huta. Właśnie w KM elektryka ma IMO już teraz sens, bo można z góry zaplanować kursy pojazdów i pod nie rozlokować punkty ładowania.
Co do hybryd to gadanie było przecież tylko na zasadzie "patrzcie autobusy też mogą być ekologiczne" w dyskusji tramwajowej.
senet napisał: | Co do drugiej kwestii to PKM wymienia tabor już 15 lat ( tyle minęło czasu od pierwszych niskaczy w PKM-ie), a Ty byś chciał żeby TŚ w 5 lat cały tabor wymieniło? | Gdzie tam cały tabor. Chodzi o to, że przez najbliższe lata u nas nie znalazłby się nawet jeden nowy tramwaj. Wymieniamy tabor w PKM 15 lat, ale na dzisiaj mam duże prawdopodobieństwo jazdy taborem nowoczesnym i praktycznie 100% pewność, że za 5 lat ten tabor w całości będzie "do przyjęcia". W TŚ odwrotnie - 100% pewności, że za 5 lat nie będzie ani jednego nowego tramwaju (u nas).
W teorii można mówić, że na pewne rzeczy trzeba poczekać, ale teraz popatrz realnie na ten okres. Ja już mam dość czekania na nowoczesną KM, a 5 lat to przecież np czas pełnych studiów. KM potrzebuje zmian TERAZ a nie w perspektywie 10 lat czy 15 lat.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez kaspric dnia Pią 15:03, 25 Lut 2011, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Pią 15:29, 25 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
Jeśli chodzi o hybrydy, to ich czas powinien nastać wraz z nową unijną perspektywą budżetową. W następnym RPO nie będzie już można dostać dofinansowania na zwykłe autobusy, ale tylko na hybrydy właśnie.
senet napisał: | Co do drugiej kwestii to PKM wymienia tabor już 15 lat ( tyle minęło czasu od pierwszych niskaczy w PKM-ie), a Ty byś chciał żeby TŚ w 5 lat cały tabor wymieniło? |
PKM wymienia tabor nawet od 20 lat, ale od samego początku 90% nabywanych autobusów to są nówki. Używana była tylko część DABów, o których wspomniałeś, i teraz Mercedesy. Kwestią nie jest więc to, że się kupuje używki, ale czy jest to norma (jak w przypadku tramwajów), czy rzadkość (jak w przypadku PKMu). Faktem jest, że kupienie 10 nowych autobusów nie stanowi dla PKMu żadnego problemu, a zakup 10 nowych tramwajów to nawet dla największych polskich miast (nie licząc może Warszawy) jest wydarzenie. To niestety działa na niekorzyść tramwajów.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez m966 dnia Pią 15:35, 25 Lut 2011, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
senet
Dołączył: 12 Lut 2011
Posty: 73
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 15:35, 25 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
@kaspric dałem przykład, Ty go rozwiązałeś ale jak widzisz już jest to dodatkowy koszt. Może być więcej takich ukrytych kosztów Niech te rozwiązanie będzie powszechne wtedy możemy sobie podyskutować bo tak to zacytuje Ciebie "to gadanie było przecież tylko na zasadzie "patrzcie autobusy też mogą być ekologiczne".
O Helmutach piszę tylko dlatego, aby chce pokazać, że wszystkiego naraz się nie da zrobić. W TŚ nie inwestowano prawie 20 lat. Dałem przykład PKM (który ma wsparcie miasta) żeby pokazać, że tak szybko zmiany nie nastąpią. Tabor nowy czy stary do Gliwic nie zawita, bo tramwaju już nie ma.
Co do nowoczesności KM naprawdę uważasz, że kończy się ona na taborze?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
kaspric
Administrator
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kopernika
|
Wysłany: Pią 15:47, 25 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
senet napisał: | @kaspric dałem przykład, Ty go rozwiązałeś ale jak widzisz już jest to dodatkowy koszt. Może być więcej takich ukrytych kosztów:)Niech te rozwiązanie będzie powszechne wtedy możemy sobie podyskutować bo tak to zacytuje Ciebie "to gadanie było przecież tylko na zasadzie "patrzcie autobusy też mogą być ekologiczne". | Pożyjemy zobaczymy. Jeśli Solaris otwarcie przyznaje, że wg niego przyszłość KM to autobusy eletryczne i dlatego w nie inwestuje, to coś w tym musi być . Generalnie nie chce mi się w to w ogóle wgłębiać, bo i tak nic nie poradzimy i nic nie zmienimy. Chodzi mi raczej o to, że technika idzie w takim tempie do przodu, że większość argumentów z jednej i drugiej strony za 10 lat może nie mieć znaczenia.
senet napisał: | O Helmutach piszę tylko dlatego, aby chce pokazać, że wszystkiego naraz się nie da zrobić. W TŚ nie inwestowano prawie 20 lat. Dałem przykład PKM (który ma wsparcie miasta) żeby pokazać, że tak szybko zmiany nie nastąpią. Tabor nowy czy stary do Gliwic nie zawita, bo tramwaju już nie ma.
Co do nowoczesności KM naprawdę uważasz, że kończy się ona na taborze? | Nigdzie tego nie napisałem, aczkolwiek jest to bardzo istotny punkt i wymagający największych nakładów finansowych/czasu.
IMO problemem TŚ nie jest niedoinwestowanie. Problemem TŚ jest kompletny brak planu rozwoju sieci. Mówimy teraz o inwestycjach i ich ogromnych kosztach - ale jaka jest perspektywa po ich przeprowadzeniu? Bo jak dla mnie - zresztą tak, jak piszesz - sama wymiana taboru, czy remont torowisk to mało. Nikt w TŚ się nie zastanowił nawet, czy pakowanie kasy w obecną sieć ma jakikolwiek sens itd.itp. Otrzymamy coś, co nie da jakości, którą mogłoby dać.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
senet
Dołączył: 12 Lut 2011
Posty: 73
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 15:52, 25 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
@m966 możemy się licytować a nie oto tu chodzi.TŚ kupując 30 tramów złomuje 60 wagonów 105 czyli wymienia ponad 1/6 taboru. Jeśli by przyjąć że PKM nie inwestował wcześniej jak myślisz ile by musieli kupić tych nówek (i czy by się nie ratowała używkami)? Zrozum że sytuacja TŚ i PKM są różne. TŚ potrzeba czasu i inwestycji. Taką jaką miał PKM.
Zapomniałeś o paru ikarusach:)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
senet
Dołączył: 12 Lut 2011
Posty: 73
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 16:08, 25 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
@kaspric akurat że Solaris tym się zajmuje to mnie nie dziwi. Jeśli nie chcą zostać w tyle to muszą inwestować w nowe technologie aby nie zostać z przysłowiom ręką w nocniku. To tylko świadczy że Solaris to poważna firma. O samochodach z napędem elektrycznym też mówi się już ponad 10 lat a nie ma ich na naszych drogach.
A co do drugiej części to niedofinansowanie stworzyło problemy jakie teraz są. Zgodzę się się co do braku planu. Niestety planu nie ma na całą KM w GOP-e.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
|