Forum postergliwice.fora.pl Strona Główna

Koncepcja rozwoju miasta
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum postergliwice.fora.pl Strona Główna -> Architektura i urbanistyka
Jak oceniasz koncepcję rozwoju miasta zaprezentowaną przez prezydenta Gliwic, Zygmunta Frankiewicza?

bardzo pozytywnie
27%
 27%  [ 3 ]
pozytywnie
45%
 45%  [ 5 ]
trudno powiedzieć
9%
 9%  [ 1 ]
negatywnie
0%
 0%  [ 0 ]
bardzo negatywnie
18%
 18%  [ 2 ]
Wszystkich Głosów : 11

Autor Wiadomość
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Sob 22:01, 31 Maj 2008    Temat postu: Koncepcja rozwoju miasta

[link widoczny dla zalogowanych]

Myślę, że to bardzo ciekawa prezentacja na temat koncepcji rozwoju miasta i jej stopniowej realizacji (pochodzi z majowej sesji Rady Miejskiej). Oczywiście trzeba wziąć poprawkę na to, kto o niej opowiada i bacznie zwracać uwagę na to, które tematy skrzętnie omija. Tak czy inaczej, ciekawa rzecz. Warto obejrzeć w całości i pokusić się o komentarz. Tym bardziej, że niektóre opinie prelegenta są dość kontrowersyjne (głównie te dotyczące transportu szynowego).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Nie 1:29, 01 Cze 2008    Temat postu:

Całkiem ok, choć mi akurat wszystkie te plany są znane Wink
Co do tramwaju - to jest coś, na co zwracałem uwagę w zwojej koncepcji. Dzisiaj trawaj Chorzowską jest abdurdem - po pierwsze zabiera teren pod drugą jezdnię, po drugie nie jest szybki, po trzecie nie dubluje się z liniami autobusowymi.
Moim zdaniem tramwaj od Zabrskiej do Zabrza powinien być puszczony torami kolejowymi - co umożliwiłoby szybkie połączenie zachodnich dzielnic Zabrza z Gliwicami.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez kaspric dnia Nie 1:30, 01 Cze 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
martinextra



Dołączył: 06 Maj 2008
Posty: 66
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice (Obr. Pokoju)

PostWysłany: Pon 16:51, 02 Cze 2008    Temat postu:

kaspric napisał:
Całkiem ok, choć mi akurat wszystkie te plany są znane Wink
Co do tramwaju - to jest coś, na co zwracałem uwagę w zwojej koncepcji. Dzisiaj trawaj Chorzowską jest abdurdem - po pierwsze zabiera teren pod drugą jezdnię, po drugie nie jest szybki, po trzecie nie dubluje się z liniami autobusowymi.
Moim zdaniem tramwaj od Zabrskiej do Zabrza powinien być puszczony torami kolejowymi - co umożliwiłoby szybkie połączenie zachodnich dzielnic Zabrza z Gliwicami.

Tramwaj nie ma być kolejką podmiejską tylko transportem miejskim którym zainteresowani są zapewne mieszkańcy okolic Chorzowskiej. Co do dwóch pasów... Jest tam na tyle miejsca by zrobić np jedną jezdnię 4-o pasmową plus tramwaj Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
michal



Dołączył: 29 Mar 2008
Posty: 271
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 21:31, 02 Cze 2008    Temat postu:

martinextra napisał:
kaspric napisał:
Całkiem ok, choć mi akurat wszystkie te plany są znane Wink
Co do tramwaju - to jest coś, na co zwracałem uwagę w zwojej koncepcji. Dzisiaj trawaj Chorzowską jest abdurdem - po pierwsze zabiera teren pod drugą jezdnię, po drugie nie jest szybki, po trzecie nie dubluje się z liniami autobusowymi.
Moim zdaniem tramwaj od Zabrskiej do Zabrza powinien być puszczony torami kolejowymi - co umożliwiłoby szybkie połączenie zachodnich dzielnic Zabrza z Gliwicami.

Tramwaj nie ma być kolejką podmiejską tylko transportem miejskim którym zainteresowani są zapewne mieszkańcy okolic Chorzowskiej. Co do dwóch pasów... Jest tam na tyle miejsca by zrobić np jedną jezdnię 4-o pasmową plus tramwaj Smile


tylko po co te 4 pasy ? (czy jest potrzeba ?) no i jakim kosztem ?....

Tramwaj na torowisko (mógłby nawet na dworzec dojeżdzać i dalej kopernik i łabędy - jak we wspomnianej koncepcji kasprica Smile ) ; ulice zostawić w spokoju Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Pon 22:21, 02 Cze 2008    Temat postu:

ormo napisał:
tylko po co te 4 pasy ? (czy jest potrzeba ?) no i jakim kosztem ?....


Jak już powstanie węzeł Maciejów, to 4 pasy na Chorzowskiej mogą okazać się całkiem praktyczne. A fakt jest faktem, że autobusowo-tramwajowe duble są w tamtym miejscu właściwie nieuniknione. Co nie znaczy, że chciałbym likwidacji tramwaju.

A co do tytułowej koncepcji, to podoba mi się ta zmiana, którą akacentował prezydent, że przemysł w centrum został zastąpiony przez usługi i że większość najważniejszych generatorów ruchu będzie znajdować się w pobliżu glównych arterii komunikacyjnych. To bardzo sensownie pomyślane. Teraz trezba to jeszcze tylko zrealizować.

Oczywiście są i minusy. W całej koncepcji brakuje tych wszystkich smaczków, o których tutaj dyskutujemy: reprezentacyjnej dzielnicy biurowej czy szerszego otwarcia na transport szynowy. Cały projekt jest sensowny i racjonalny, ale trochę za bardzo konserwatywny.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez m966 dnia Pon 22:23, 02 Cze 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Pon 23:52, 02 Cze 2008    Temat postu:

^^ z drugiej strony publicznie już się mówi o koncepcji szybkiego tramwaju (prawie że 1 lini metra z mojej koncepcji Very HappyVery HappyVery Happy) wzdłuż torów kolejowych. Do tego trzeba dodać o zapowiedziach połączenia tej koncepcji z koncepcją budowy lini Kopernika - Podium. Kto wie, może uda się to połączyć (owszem - cicho o tym, ale w przypadku gliwickich inwestycji zawsze jest cicho).
I - co by nie powiedzieć - jak narazie jest to chyba jedyna koncepcja takiego nowoczesnego wykorzystania transportu szynowego na Śląsku.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Wto 8:40, 03 Cze 2008    Temat postu:

kaspric napisał:
^^ z drugiej strony publicznie już się mówi o koncepcji szybkiego tramwaju (prawie że 1 lini metra z mojej koncepcji Very HappyVery HappyVery Happy) wzdłuż torów kolejowych. Do tego trzeba dodać o zapowiedziach połączenia tej koncepcji z koncepcją budowy lini Kopernika - Podium.


Nie jest aż tak fajnie. Ta "linia metra" to jest alternatywa dla linii Kopernik - Podium. Albo jedno, albo drugie. Brakuje natomiast czegoś na kierunku północ-południe.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Wto 17:03, 03 Cze 2008    Temat postu:

No albo jedno albo drugie. Ale od czegoś trzeba przecież zacząć Smile

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez kaspric dnia Wto 17:13, 03 Cze 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Wto 19:53, 03 Cze 2008    Temat postu:

Podciągnę to pod ten temat (za forum zamek):

ptaszor napisał:
Doszły mnie informacje (ploty?), że UM planuje wynieść się ze Zwycięstwa i wybudować do 2012 nową siedzibę na terenie ogódków działkowych pomiędzy Orlickiego/WWP. Spowodowane ma to być planowanym zwiększeniem liczby osób w UM pracujących (ponoć się już nie mieszczą). Budynek przy UM miałby powrócić do swej funkcji hotelu.

Czy potrafi ktoś tę informację potwierdzić?


Co o tym myślicie? Moim zdaniem idealne rozwiązanie (zresztą... od dawna pisałem o tym pomyśle i kto wie, czy nie został podchwycony Wink).
Koncepcja nie ma specjalnie wad, więc skupię się na zaletach:
- dużo lepszy dojazd
- możliwość stworzenia naprawdę nowoczesnego i przyjaznego mieszkańcom gmachu
- 2 pieczenie na jednym ogniu - stworzenie kolejnego "wielkomiejskiego gmachu"
i rozszerzenie centrum miasta na Zachód
- uatrakcyjnienie tych terenów (może wreszcie zacznie tam się budować)
- możliwe, że Haus Oberschlesien wróciłby do dawnego wyglądu - bardzo na to liczę Smile. Tym bardziej, że - jeżeli stałby się hotelem - mógłby być taką elegancką wizytówką miasta, coś na wzór Grand Hotelu w Sopocie (ważny tu jest też jego rozmiar)

Oby to była prawda Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Wto 21:21, 03 Cze 2008    Temat postu:

Ja już się wypowiadałem, że nie. Wolę Urząd Miejski tam, gdzie jest, a hotele itp. na terenie ogródków. Magistrat to jest serce każdego miasta i dlatego powinien być w centrum Śródmieścia, a nie gdzieś na obrzeżach.

PS. Nie wierz w to. To nie jest prawda.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez m966 dnia Wto 21:21, 03 Cze 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
almansur



Dołączył: 01 Lip 2008
Posty: 236
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: .:gliwice:.

PostWysłany: Śro 18:44, 02 Lip 2008    Temat postu:

A mi się koncepcja nawet podoba. Po pierwsze, wcale to nie będzie aż tak bardzo od centrum oddalone a po drugie i chyba może nawet ważniejsze - byłoby miejsce na odpowiednich rozmiarów parking Smile Urzednicy mieliby swoj (pewnie zamkniety i strzezony) a zwykli petenci mogliby spokojnie zaparkowac, a nie krażyć wokół i czekać na szansę.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Śro 17:29, 16 Lip 2008    Temat postu:

Pozwolę sobie przekopiować:

jodde napisał:
W czerwcowym wydaniu miesięcznika "Urbanista" ukazał się bardzo ciekawy artykuł prof. Mieczysława Chorążego o "rewitalizacji" centrum Gliwic :




Temu Panu oczywiście w kwestiach urbanistycznych podziękujemy, ale faktycznie zwrócił uwagę na ważną rzecz - taki plan powinien powstać dzięki międzynarodowemu konkursowi. Po pierwsze dla jakości (obecna koncepcja jest po prostu w wielu aspektach idiotyczna - np skwer przy torach Neutral), po drugie takie konkursy przyciągają inwestorów, jest o nich głośno - za przykład niech służą Katowice.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Pon 19:40, 11 Sie 2008    Temat postu:

Nie widziałem, gdzie wrzucić, a tekst ciekawy:

[link widoczny dla zalogowanych]

Gliwice chcą stać się nową stolicą regionu
Przemysław Jedlecki

Za rok w Gliwicach powstanie skrzyżowanie autostrad A4 i A1. - Tam, gdzie krzyżowały się szlaki komunikacyjne, zawsze budowano stolice - mówią specjaliści. Jeśli Katowice nie chcą stracić roli lidera regionu, muszą się zabrać do roboty. Problem w tym, że miejsc na inwestycje jest w mieście coraz mniej

Rok temu były już marszałek Janusz Moszyński powiedział na spotkaniu z samorządowcami, że katowiccy radni powinni mieć w Gliwicach swój pomnik. Wyjaśniał, że to m.in. dzięki ich decyzjom skrzyżowanie autostrad będzie w gliwickiej Sośnicy, a nie w Katowicach. Moszyński uważał, że dzięki temu Gliwice mają zagwarantowany rozwój na wiele najbliższych lat. Co w takim razie z Katowicami, które ciągle uważają się za stolicę regionu i której rangi miejscy urzędnicy chronią jak źrenicy oka?

Serwis inwestycje poleca: Biznesowe eldorado przy DTŚ


Katowice są dziś największym miastem metropolii, ale wszystko może się zmienić. Swoją szansę, by prześcignąć stolicę regionu, zamierzają wykorzystać Gliwice. Ta szansa to skrzyżowanie autostrad A4 i A1.

Czytaj dalej »

- Wierzymy, że będziemy najważniejszym ośrodkiem ekonomicznym w regionie. Inwestorzy działają mądrze. Przyjdą tam, gdzie będą pewni zysków. A my dzięki skrzyżowaniu będziemy największym suchym portem w Europie - przekonuje Marek Jarzębowski, rzecznik gliwickiego magistratu.

Prof. Andrzej Barczak z Akademii Ekonomicznej w Katowicach jest pewien, że wkrótce tereny pod inwestycje w Gliwicach zyskają na wartości. - Zaczną się tam budować różne firmy, które będą miały blisko do autostrad. Gliwicom będzie jednak trudno odebrać Katowicom miano stolicy regionu. To właśnie w stolicy regionu są główne urzędy państwowe i samorządowe - uważa prof. Barczak. - Prezydent Gliwic jest jednak bardzo ambitny. Jego siła może spowodować, że Katowice wezmą się za coś więcej niż budowa kanalizacji - dodaje profesor.

Już dziś gołym okiem widać, że miasta rozwijają się w podobnym tempie. Tylko w pierwszej połowie tego roku w Katowicach wydano 862 pozwolenia na budowę. W Gliwicach tylko o 38 mniej.

- Tam, gdzie krzyżowały się szlaki, zawsze budowano stolice. Te dwa miasta są skazane na zdrową rywalizację ze sobą - przypomina prof. Kazimierz Kłosek z Politechniki Śląskiej.

Marek Wollnik z firmy Metropolis Nieruchomości Komercyjne wróży Gliwicom napływ inwestorów i kapitału. Nowe firmy to nowe miejsca pracy, ale również podatki do kasy miasta. Bogatsze miasto może lepiej dbać o mieszkańców. Będzie ich przybywać, a to spowoduje budowę nowych domów. Koniunkturę Gliwice mają zapewnioną.

Za Gliwicami przemawia jeszcze jeden ważny argument - nie brakuje tu wolnych miejsc na nowe inwestycje. W Katowicach zaś robi się już ciasno. - W mieście jest dużo terenów zielonych. Nie wytniemy z dnia na dzień 100 ha lasu. W Katowicach nie ma też już miejsca na więcej niż jedno centrum handlowe. W tej sprawie swój czas mają Gliwice - mówi Wollnik. Nie wierzy jednak, że Katowice zostaną z tyłu. - Byłoby tak, gdyby prezydent miasta siedział z założonym rękami. Katowice muszą sobie znaleźć niszę, w której będą mogły się rozwijać - mówi Wollnik.

Arkadiusz Godlewski, wiceprezydent Katowic, konkurencji Gliwic jednak się nie boi. - Na razie nie widziałem w Gliwicach żadnego nowego biurowca. One powstają u nas. Poza tym węzeł autostrad będzie na obrzeżu Gliwic, a w centrum aglomeracji zawsze będą Katowice - mówi.

___________________________________________________________________

Oczywiście art. przesadzony Wink, ale jasno mówi o pewnych tendencjach. Gliwice w niektórych kwestiach w ciągu 5 lat dorównały lub prześcignęły Katowice (liczba pozwoleń, dochód/mieszkańca etc.).
Może nadal mamy problem z brakiem np inwestycji biurowych, ale wydaje się to być tylko kwestią czasu. Nie chodzi tutaj o to, by nagle przenosić stolicę do Gl, ale wydaje mi się, że celem Gliwic powinno być takie wbicie się w świadomość Polaków, by Górny Śląsk był postrzegany nie pod kątem Katowic tylko Katowic i Gliwic.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Pon 21:38, 11 Sie 2008    Temat postu:

Naczelnik od kultury pochwalił mi się dzisiaj, że jeśli Gliwice myślą o byciu stolicą regionu, to głównie właśnie przez pryzmat kultury. I nie jest to wcale takie głupie. Nie od dziś wiadomo, że w większości okolicznych miast ta dziedzina kuleje, bo jak prezydent nie ma czego włożyć do przysłowiowego garnka, to ostatnią rzeczą, o jakiej myśli to jest finansowanie kultury. Katowice, choć pieniądze mają, też niemal zupełnie omijają ten temat. A w Gliwicach kultura kwitnie (dość niebagatelnym kosztem zresztą). Akurat pretekstem dla mnie do odbycia tej rozmowy z naczelnikiem był sobotni wieczór, kiedy w jednym czasie można było uczestniczyć w trzech dużych imprezach (Jazz w Ruinach, Ulicznicy i Parkowe Lato).

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez m966 dnia Pon 21:39, 11 Sie 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gilbertus86



Dołączył: 08 Cze 2008
Posty: 192
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Pon 22:14, 11 Sie 2008    Temat postu:

^^ co do kulturalnej stolicy to się zgadzam, dodatkowo Gliwice powinny dążyć również w kierunku wysokich technologii, co już się zapowiada przez otwarcie Technoparku, niebawem Nowych Gliwic i w przyszłości rozbudowy Politechniki. Tak by Gliwice były kojarzone z tęgimi głowami a nie tylko z łatwym miejscem pracy w strefie dla pracowników o niskich kwalifikacjach. Na stolicę administracyjną bym nie liczył, nie wyobrażam sobie np Sejmiku Śląskiego w Gliwicach, to tak jakby przenieść stolicę z Wawy do Krakowa. Poza tym centralna lokalizacja Katowic jest praktyczna pod względem administracji. Poza tym jest jeszcze wiele innych dziedzin w których Gliwice mogą odebrać Katowicom palmę pierwszeństwa

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:    Zobacz poprzedni temat : Zobacz następny temat  
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum postergliwice.fora.pl Strona Główna -> Architektura i urbanistyka Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Regulamin