Forum postergliwice.fora.pl Strona Główna

Inteligentny System Sterowania Ruchem + SŚM i co z tego mamy
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum postergliwice.fora.pl Strona Główna -> Infrastruktura i komunikacja
Autor Wiadomość
wix



Dołączył: 17 Maj 2008
Posty: 1201
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Tarnowskie Góry

PostWysłany: Pią 12:24, 19 Mar 2010    Temat postu: Inteligentny System Sterowania Ruchem + SŚM i co z tego mamy

Robak napisał:
Wie ktoś coś na temat systemu monitoringu przejazdu autobusów? To bardzo ciekawe, chętnie zagłębię się w temat.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wix dnia Pią 12:24, 19 Mar 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Czw 9:59, 18 Mar 2010
PRZENIESIONY
Pią 12:26, 19 Mar 2010    Temat postu:

Zależy, o jakim monitoringu myślisz. Czy o tym GPSowym z informacją przystankową, czy o tym wdrażanym na sygnalizatorach świetlnych, które będą robić dla autobusów zieloną falę.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Kwarek



Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Czw 10:12, 18 Mar 2010
PRZENIESIONY
Pią 12:26, 19 Mar 2010    Temat postu:

Z tą zieloną falą dla autobusów to pewnie też trzeba będzie na ŚKUP poczekać.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Robak



Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 928
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice - Kopernik

PostWysłany: Czw 13:05, 18 Mar 2010
PRZENIESIONY
Pią 12:27, 19 Mar 2010    Temat postu:

m966 napisał:
Zależy, o jakim monitoringu myślisz. Czy o tym GPSowym z informacją przystankową, czy o tym wdrażanym na sygnalizatorach świetlnych, które będą robić dla autobusów zieloną falę.


To mają być oba? Ha, nie miałem pojęcia Smile
Masz Mieszko jakieś info odnośnie obu przedsięwzięć? Jest to gdzieś spisane czy raczej na razie informacja roznosi się drogą usta-usta? :>


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Czw 14:03, 18 Mar 2010
PRZENIESIONY
Pią 12:27, 19 Mar 2010    Temat postu:

Robak napisał:
m966 napisał:
Zależy, o jakim monitoringu myślisz. Czy o tym GPSowym z informacją przystankową, czy o tym wdrażanym na sygnalizatorach świetlnych, które będą robić dla autobusów zieloną falę.


To mają być oba? Ha, nie miałem pojęcia Smile
Masz Mieszko jakieś info odnośnie obu przedsięwzięć? Jest to gdzieś spisane czy raczej na razie informacja roznosi się drogą usta-usta? :>


Ten GPSowy będzie pewnie razem ze ŚKUPem. Ten drugi ma być realizowany w ramach sieci szerokopasmowej, która dziś obejmuje kilka skrzyżowań w centrum, a docelowo ma objąć wszystkie 70.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Kwarek



Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Czw 14:38, 18 Mar 2010
PRZENIESIONY
Pią 12:27, 19 Mar 2010    Temat postu:

m966 napisał:
Ten GPSowy będzie pewnie razem ze ŚKUPem. Ten drugi ma być realizowany w ramach sieci szerokopasmowej, która dziś obejmuje kilka skrzyżowań w centrum, a docelowo ma objąć wszystkie 70.
Skrzyżowania swoją drogą, ale autobusy je wykorzystujące swoją.
Przede wszystkim potrzebne będą we wszystkich autobusach urządzenia informujące system, że jedzie właśnie autobus i najlepiej której linii. Jeśli byłby to projekt typowo miejski, to z definicji wykluczeni byliby Omnitech, PKS i inni prywaciarze, co jest lekko bez sensu. Nie mam zielonego pojęcia jak takie coś działa, ale pewnie i tak będzie tu potrzebny GPS pokazujący aktualną pozycję i coś podające jaka linia jedzie. A to i tak będzie konieczne do zamontowania razem ze ŚKUP, więc po co dublować skrzynki o wartości większej niż Ikarus je wiozący. Wink

No chyba, że to będzie w formie najprostszej - coś jak taka pętla indukcyjna przed światłami, aktywowana tylko przez autobus. Wtedy nie potrzeba ŚKUP, ale dalej wtedy jest problem z prywaciarzami, bo miasto raczej nie zasponsoruje im "wyzwalaczy".

PS. Znowu rozminęliśmy się z tematem wątku. Wink


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Kwarek dnia Czw 15:07, 18 Mar 2010, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Czw 15:28, 18 Mar 2010
PRZENIESIONY
Pią 12:27, 19 Mar 2010    Temat postu:

Kwarek napisał:
Nie mam zielonego pojęcia jak takie coś działa, ale pewnie i tak będzie tu potrzebny GPS pokazujący aktualną pozycję i coś podające jaka linia jedzie.


Pokrótce wyjaśnię. Każde skrzyżowanie monitorowane będzie przez kilka kamer i, z tego co wiem, to one mają wykrywać, czy zbliża się do niego autobus. System automatycznie, wedle wgranych procedur, ma wtedy reagować i w tzw. czasie rzeczywistym dostosowywać sygnalizację na trasie przejazdu. Podobne procedury będzie można wgrać w przypadku, gdy do skrzyżowania zbliżać się będzie np. samochód na sygnale. Na pokładzie autobusu nie będzie trzeba niczego już instalować.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Kwarek



Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Czw 15:35, 18 Mar 2010
PRZENIESIONY
Pią 12:27, 19 Mar 2010    Temat postu:

m966 napisał:
Pokrótce wyjaśnię. Każde skrzyżowanie monitorowane będzie przez kilka kamer i, z tego co wiem, to one mają wykrywać, czy zbliża się do niego autobus. System automatycznie, wedle wgranych procedur, ma wtedy reagować i w tzw. czasie rzeczywistym dostosowywać sygnalizację na trasie przejazdu. Podobne procedury będzie można wgrać w przypadku, gdy do skrzyżowania zbliżać się będzie np. samochód na sygnale. Na pokładzie autobusu nie będzie trzeba niczego już instalować.
To o wiele lepiej niż myślałem, jednak zaawansowana technologia.
Choć jestem ciekaw jak odróżnić autobus od ciężarówki. (duże żółte coś. Wink) No albo rozpoznawanie modelu: "to Solaris PKM - jedzie", "to MAZ Omnitechu - a nie pojedzie!". Wink

Swoją drogą mam jakieś dziwne wrażenie, że najpierw testowo system zostanie wdrożony na strategicznej linii A4. Wink


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Kwarek dnia Czw 15:50, 18 Mar 2010, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Robak



Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 928
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice - Kopernik

PostWysłany: Czw 20:48, 18 Mar 2010
PRZENIESIONY
Pią 12:27, 19 Mar 2010    Temat postu:

W różnych miastach na świecie działają różne systemy sterowania ruchem. Zależy od potrzeb. GPS w miastach często musi być wspierany innymi systemami lokalizacyjnymi bowiem sygnał wśród wysokiej zabudowy/tuneli itp. może ginąć. Jestem ciekaw jak Gliwice to rozwiążą. Zaskoczyłeś mnie Mieszko mówiąc o kamerach. Istnieją systemy, które potrafią odczytywać numery rejestracyjne pojazdów więc może takie coś. Wówczas prawdopodobnie można by odróżnić autobusy miejskie i np. pojazdy ratunkowe od zwykłych autobusów prywatnych, ciężarówek, samochodów itp. Jeśli taki system byłby wprowadzony to można go także wykorzystać do rejestrowania wykroczeń w postaci wjeżdżania na czerwonym świetle na skrzyżowanie (kamera rejestruje zdarzenie, odczytuje rejestracje i system sam może wystawić mandat i przesłać policji gotowe pismo do weryfikacji) oraz np. wyłapywać samochody skradzione i poszukiwane. Technologie są cudaczne, pytanie na co nas stać.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Czw 21:53, 18 Mar 2010
PRZENIESIONY
Pią 12:27, 19 Mar 2010    Temat postu:

Ta technologia z odczytywaniem tablic ma być wdrażana. Gliwicki system ma możliwość doinstalowania z czasem dowolnej ilości "nakładek". Co więcej, ten system jest tak dobry, że po wipisaniu numeru rejestracyjnego, jest w stanie zlokalizować go na ulicy.

PS. Wydaje mi się, że zieloną falę powinny mieć wszystkie autobusy i PKMu, i prywaciarzy. W końcu wszystkimi podróżują ci sami gliwiczanie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Kwarek



Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Czw 22:49, 18 Mar 2010
PRZENIESIONY
Pią 12:28, 19 Mar 2010    Temat postu:

Rewelacja. W takim razie ciekawią mnie trzy rzeczy:
1. Jak będzie rozwiązana kwestia korków. Tablice rejestracyjne są zazwyczaj nisko, więc jak kamerki będą je łapać, jeśli coś je zasłoni? Działa to wtedy?
2. Kwestia prywaciarzy, a dokładniej aktualizacja danych o autobusach. Z PKM-em problemu nie ma, wklepią całą zajezdnię i powinien być spokój. Tylko co teraz z prywaciarzami. Jak PKS wypuści podmiejską Setrę na 280, to już się nie będzie łapać, bo nie jest to normalny autobus miejski? Omnitech czy Transgór (41) pośle jako rezerwę wóz normalnie nie jeżdżący po Gliwicach i nie będzie go łapać? Obojętnie kto kupi nowy wóz i też przez pewien czas nie będzie go łapać? Jakoś ciężko mi wyobrazić sobie operatora systemu ślęczącego na TWB i sprawdzającego czy coś się nie zmieniło. Wink
3. Kiedy będzie działać? Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Czw 23:12, 18 Mar 2010
PRZENIESIONY
Pią 12:28, 19 Mar 2010    Temat postu:

ad 3. Na czterech skrzyżowaniach monitoring działa już dzisiaj. Na reszczie będzie pojawiał się z czasem. Podobnie z jakiś czas ma być wdrożony system rozpoznawania tablic.

ad 1. i ad 2. Polecam spisać tego typu pytania i wysłać do spółki Śląska Sieć Metropolitalna, która administruje siecią szerokopasmową i monitoringiem.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Qwe



Dołączył: 08 Cze 2008
Posty: 595
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 23:17, 18 Mar 2010
PRZENIESIONY
Pią 12:28, 19 Mar 2010    Temat postu:

Równie dobrze system może mieć rozpoznawanie napisów z wyświetlaczy autobusów (anty-korkowe zabezpieczenie) - napisy te są wysoko, są raczej do zidentyfikowania przez kamerę no i odrazu wie jaki numer ma przed sobą.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Robak



Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 928
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice - Kopernik

PostWysłany: Pią 7:38, 19 Mar 2010
PRZENIESIONY
Pią 12:28, 19 Mar 2010    Temat postu:

^^ Zgadza się. A co do aktualizacji bazy danych z numerami rejestracyjnymi to jest dość prosty sposób na uniknięcie bałaganu. Wystarczy, że wraz z zawieraniem nowych umów na przewóz pasażerów znajdzie się zapis, że to przewoźnik jest zobowiązany do informowania o numerze tablic rejestracyjnych i ewentualnych zmianach pojazdów. Operator jedynie by je wprowadzał. A wprowadzenie danych do bazy prawdopodobnie będzie odbywało się w czasie rzeczywistym, gdzie system od razu będzie rozpoznawał nową tablicę. A nawet jeśli jeden nowy autobus nie znajdzie się w rejestrze to jest to tylko jeden pojazd, który nie uzyska od razu pierwszeństwa.
Ale jest jeszcze inny problem. Aby robić pierwszeństwo dla autobusów to należy im wygospodarować miejsce. Bowiem jeśli np. na Toszeckiej/Myśliwskiej ustawi się rząd 7 samochodów i za nim autobus i system chcąc puścić szybko autobus zrobi także priorytet samochodom przed nim to takie rozwiązanie nie przyniesie dużego efektu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Robak



Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 928
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice - Kopernik

PostWysłany: Pią 7:42, 19 Mar 2010
PRZENIESIONY
Pią 12:28, 19 Mar 2010    Temat postu:

Zapomniałem dodać, że już teraz na tych 3 skrzyżowaniach o których wspomina Mieszko (Od UM do Pl. Krakowskiego) jest zamontowana łączność radiowa. Jak zwrócicie uwagę to przy sygnalizatorach (chyba jednym na całe skrzyżowanie) sterczą anteny (takie kwadratowe). Zarządca sterowania ruchem w mieście może w czasie rzeczywistym zmieniać tryb wyświetlania świateł. Takie testy już się odbyły i działa (testy były w nocy, aby nie wprowadzać zamieszania).

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:    Zobacz poprzedni temat : Zobacz następny temat  
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum postergliwice.fora.pl Strona Główna -> Infrastruktura i komunikacja Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następny
Strona 1 z 9

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Regulamin