Autor |
Wiadomość |
kaspric
Administrator
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kopernika
|
Wysłany: Nie 18:10, 11 Lis 2012 Temat postu: |
|
|
^^ a na którą trasę go puszczą?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
stachu
Dołączył: 14 Lut 2011
Posty: 358
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 18:12, 11 Lis 2012 Temat postu: |
|
|
A to zależy od... zepsutego autobusu
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Kwarek
Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Pon 0:01, 19 Lis 2012 Temat postu: |
|
|
Ciekawostka, testowy elektrobus w PKM Jaworzno:
[link widoczny dla zalogowanych]
Jeśli takie się upowszechnią, to pewnie więcej tramwajów zostanie zlikwidowanych. I trolejbusów.
No i trochę o opóźnieniach:
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
ziutek997
Dołączył: 13 Lut 2009
Posty: 327
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Grottgera
|
Wysłany: Pon 17:40, 19 Lis 2012 Temat postu: |
|
|
Elektryczne autobusy komunikacji miejskiej do doskonały pomysł. Cykle jazdy zazwyczaj doskonale nadają do efektywnego wykorzystania tego źródła energii. A autobusy wcale nie muszą stać w zajezdni na czas ładowania. Przecież w dzisiejszych czasach nie byłoby problemem skonstruowanie wymiennych modułów bateryjnych których wymiana (za pomocą jakiegoś specjalnego urządzenia) nie trwała by dłużej niż tankowanie Takie autobusy najlepiej sprawdzałaby się w tych miejscach gdzie najgorsze warunki pracy mają silniki spalinowe. Taki pojazd w trakcie postoju w korku ani na przystankach nie zużywa niepotrzebnie energii.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Pon 19:02, 19 Lis 2012 Temat postu: |
|
|
Osobiście uważam, że hybrydy są dużo praktyczniejsze. Mają większość zalet elektryków (cichy start, dobrze przyśpieszenie, odzyskiwanie energii z hamowania), a są dużo tańsze i nie trzeba ich ciągle doładowywać.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
ziutek997
Dołączył: 13 Lut 2009
Posty: 327
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Grottgera
|
Wysłany: Wto 18:31, 20 Lis 2012 Temat postu: |
|
|
Pojazd elektryczny jest prostszą konstrukcją, nie potrzeba skrzyni biegów, przekładni etc... Hybryda pomimo że jest po części elektryczna niestety musi posiadać wszystkie te podzespoły, które przyczyniają się do niskiej sprawności takiego pojazdu i jego złożoności, a silnik wciąż pracuje na przystankach i w korkach
W wielu miejscach na świecie trwają prace nad pozyskiwaniem energii odnawialnej do ładowania różnego typu ogniw. I to jest chyba jedyny sposób aby wykorzystać różnego typu ekologiczne źródła energii do napędzania pojazdów. Energia z ogniw może być przenoszona na koła jednie za pośrednictwem wysokosprawnego układu elektroenergetycznego z pominięciem skrzyni biegów, sprzęgła, przekładni itd. Mimo wszystko silnik spalinowy nie jest tak naprawdę dobrym źródłem napędu dla pojazdów kołowych. Bo uzyskuje wysoką moc i dobrą sprawność dopiero przy wysokich obrotach, a samochód potrzebuje tej mocy najwięcej gdy prędkość obrotowa kół jest bliska zera. Stąd też stosuje się sprzęgło i skrzynię biegów które wytracają bardzo dużą część mocy i komplikują cały układ napędowy. Dlatego przyszłość należy do napędów elektrycznych. Jedynie co pozostaje to rozwiązanie problemu magazynowania dużych ilości energii. Ale w autobusie miejskim, gdzie cykl jego pracy jest z góry narzucony i łatwy do zaplanowania ten problem byłby do obejścia nawet już dzisiaj.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Wto 21:10, 20 Lis 2012 Temat postu: |
|
|
ziutek997 napisał: | Pojazd elektryczny jest prostszą konstrukcją, nie potrzeba skrzyni biegów, przekładni etc... Hybryda pomimo że jest po części elektryczna niestety musi posiadać wszystkie te podzespoły, które przyczyniają się do niskiej sprawności takiego pojazdu i jego złożoności, a silnik wciąż pracuje na przystankach i w korkach |
No właśnie niezupełnie. Hybryda to nie jest jeden silnik spalinowo-elektryczny, tylko dwa autonomiczne silniki. Właściwie to trzy, bo elektryczne są zazwyczaj montowane w parze (po jednym na koło). A to daje duże pole do kreatywności. Można na przykład zbudować autobus, który w centrum będzie jeździł tylko na prąd, a silnika spalinowego używał na przedmieściach. Można tak, że autobus stojący i ruszający korzysta z silników elektrycznych, a dopiero po rozpędzeniu się przechodzi na zasilanie spalinowe (tak działa Volvo 7700 Hybrid, którego testował niedawno PKM Gliwice). Najgorsza z opcji, która daje najmniej korzyści, to współdziałania obu silników przez cały czas (tak działają hybrydy Solarisa, które ma na stanie PKM Sosnowiec). Podsumowując, hybryda oferuje bardzo przydatną w naszej aglomeracji elastyczność, bo pozwala dobrać odpowiednie zasilanie do warunków (inne w centrum, a inne np. na DTŚ na odcinku międzymiejskim).
PS. Autobusy elektryczne bardziej nadawałyby się do zadań specjalnych, czyli np. linii współpracujących z systemem P&R, które kursują tylko po centrum i na krótkich dystansach. Gdyby Gliwice chciały wystartować o dotację unijną z takim projektem (np. budowa P&R w miejscu po Podium), to w ramach dotacji mogłyby kupić kilka autobusów elektrycznych, które dowoziłyby kierowców do centrum miasta (8-kilometrowa pętla pokonywana w ok. 30 minut).
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez m966 dnia Wto 21:22, 20 Lis 2012, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Kwarek
Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Wto 22:09, 20 Lis 2012 Temat postu: |
|
|
m966 napisał: | Gdyby Gliwice chciały wystartować o dotację unijną z takim projektem (np. budowa P&R w miejscu po Podium), to w ramach dotacji mogłyby kupić kilka autobusów elektrycznych, które dowoziłyby kierowców do centrum miasta (8-kilometrowa pętla pokonywana w ok. 30 minut). | Nie ma szans. Linia A4 nie jeździ koło Podium.
.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Wto 22:19, 20 Lis 2012 Temat postu: |
|
|
Weź mi nawet nie przypominaj. A4 to jest największe zło tego miasta.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Kwarek
Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Wto 23:10, 20 Lis 2012 Temat postu: |
|
|
Wracając do elektrobusa. Z komentarzy na TWB można się dowiedzieć, że pierwszej dniówki nie dojeździł do końca i zjechał koło 15:50, bo było ryzyko rozładowania akumulatora do zera.
[link widoczny dla zalogowanych]
Tutaj chyba rzeczywiście hybryda ma małą zaletę - jak braknie prądu, można odpalić diesla na stałe i jeździć dalej.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Kwarek dnia Wto 23:18, 20 Lis 2012, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Śro 0:35, 21 Lis 2012 Temat postu: |
|
|
Elektryczne autobusy bez systemu ładowania na każdej pętli raczej nie mają większej przyszłości. A taki system to oczywiście koszty. No chyba, żeby pójść tropem bezprzewodowych trolejbusów i na krótkim odcinku wspólnym dla większości tras (czyli u nas w obrębie pl. Piastów) zainstalować układ bezprzewodowego ładowania. Aczkolwiek nie wiem, na ile byłoby to efektywne.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Kwarek
Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Pon 10:45, 26 Lis 2012 Temat postu: |
|
|
Zaczyna się kombinowanie okołoprzetargowe - jak zrobić pakiet bez robienia pakietu.
[link widoczny dla zalogowanych]
EDIT.
Komunikaty o zmianach w rozkładach.
Od 1 grudnia linia 71 zyskuje po dwie nowe kieszenie pod Hutę Łabędy.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Kwarek dnia Pon 16:58, 26 Lis 2012, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Pon 18:07, 26 Lis 2012 Temat postu: |
|
|
Szykują się też dość ciekawe zmiany na 224. Więcej kursów i dodatkowe przystanki.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
stachu
Dołączył: 14 Lut 2011
Posty: 358
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 18:14, 26 Lis 2012 Temat postu: |
|
|
Nowe przystanki podobno na żądania pasażerów zostały uruchomione.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Wto 9:01, 27 Lis 2012 Temat postu: |
|
|
Tymczasem w czwartek na sesji w powiecie:
"9. Uchwała Rady Powiatu Gliwickiego w sprawie powierzenia Komunikacyjnemu Związkowi Komunalnemu Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP) w Katowicach zadania polegającego na organizowaniu i zarządzaniu publicznym transportem zbiorowym na terenie Powiatu Gliwickiego."
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|