Forum postergliwice.fora.pl Strona Główna

PKM Gliwice / KZK GOP
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 131, 132, 133  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum postergliwice.fora.pl Strona Główna -> Infrastruktura i komunikacja
Autor Wiadomość
mark40



Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 18:55, 22 Mar 2009    Temat postu:

kaspric napisał:
@Mark40: zobaczymy, ja osobiście trzymam za to kciuki. Bo nawet, jak nie będą zwiększone dotacje, to nie będzie wątpliwości, kogo winić za słaby stan komunikacji.
Taki scenariusz to kolejny (o ile nie definytywny) gwóżdź do trumny dla gliwickich tramwajów.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Nie 19:41, 22 Mar 2009    Temat postu:

Gwóźdź do trumny to sytuacja dzisiejsza. I tak jak F będzie chciał zlikwidować to zlikwiduje. Problemem nie jest to, jaki jest związek, tylko to, czy F uda się przekonać czy nie.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
mark40



Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 19:44, 22 Mar 2009    Temat postu:

Ale stwarza to kolejny problem. w podpisanej umowie miedzy TŚ a KZK GOP widnieje zapis że nie moga swiadczyć usług innym, tylko KZK GOP.

A z hybrydy chyba nici. Argument zastapienia tramwaju. "ekologiczną" hybrydą pójdzie w las?



Autobus hybrydowy jest za drogi dla Śląska

W Gliwicach kończą się w poniedziałek testy autobusu hybrydowego wyprodukowanego przez firmę Solaris. Czy Śląsk będzie drugim po Poznaniu regionem w kraju, gdzie pojawi się to ekologiczne cacko? Wygląda na to, że nieprędko tak się stanie.


Przez 10 dni po ulicach Gliwic jeździł Solaris Urbino 18 Hybrid, autobus hybrydowy wyposażony w dwa silniki: tradycyjny spalinowy oraz elektryczny zasilany bateriami. To nie jest zwykły autobus, ale pojazd przyszłości spalający o ponad 20 proc. mniej paliwa i emitujący mniej dwutlenku węgla. Do tej pory na kupno tego cacka zdecydował się tylko Poznań, jako pierwsze miasto w Polsce i ósme w Europie. Pozostałych odstrasza głównie cena. Hybryda kosztuje około 1,5 mln zł, czyli o 500 tys. więcej niż tradycyjny autobus.

Pasażerowie i szefowie przedsiębiorstw komunikacyjnych mogli na własne oczy przekonać się, czy warto zainwestować w ten ekologiczny autobus, bo producent, firma Solaris Bus & Coach, postanowił wysłać hybrydę na testy w całej Polsce. Autobus trafił też na Śląsk, a pierwsze testy przeprowadziło Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach. Hybryda kursowała między osiedlami Sikornik a Obrońców Pokoju oraz od Trynku do Łabęd, przez os. Kopernika i śródmieście. Jazdy próbne kończą się dzisiaj, a za kilka dni ma być gotowy szczegółowy raport, jak solaris urbino 18 hybrid zachowywał się w Gliwicach.

Czy jest szansa, że autobus hybrydowy niebawem pojawi się na ulicach naszego regionu? Wygląda na to, że nie. Hybryda zainteresowała szefów gliwickiego PKM-u, ale nie powaliła ich na kolana. - Nie zauważyliśmy, by spalała mniej paliwa niż tradycyjny autobus, ale z ostatecznym podsumowaniem trzeba poczekać, aż cały raport będzie gotowy. To niewątpliwie ciekawa nowinka technologiczna. Autobus ma dobrą dynamikę, łatwo się prowadzi i jest ekologiczny. Niestety, jest też drogi - mówi Henryk Szary, prezes PKM-u w Gliwicach, i przyznaje, że ewentualna decyzja o kupnie hybrydy zapadnie nieprędko.

Mateusz Figaszewski, rzecznik prasowy firmy Solaris Bus & Coach, potwierdza, że podczas pierwszych testów nie zawsze oszczędności są widoczne, ale w dużej mierze wynika to z techniki jazdy. Cała tajemnica tkwi w hamowaniu. Należy robić to umiejętnie, bo zastosowana w hybrydzie technologia pozwala odzyskiwać energię podczas hamowania autobusu, która jest następnie magazynowana w bateriach i ponownie wykorzystywana do przyspieszenia. - W ten sposób nic się nie marnuje, a autobus hybrydowy spłaca się po siedmiu latach - mówi Figaszewski.

To sporo, więc przedsiębiorstwo komunikacyjne, decydując się na kupno hybrydy, musi mieć pewność, że autobus przez ten czas będzie jeździł, a nie stał w zajezdni. - KZK GOP musiałoby zaznaczyć w specyfikacji przetargowej, że chce, aby na jakiejś trasie jeździła właśnie hybryda. Inaczej nie ma sensu inwestować w tę technologię - mówi prezes Szary.

Tymczasem w KZK GOP przypominają, że byłoby to pogwałceniem zasad ustawy o zamówieniach publicznych. - Nie możemy faworyzować jednego konkretnego napędu w autobusach - potwierdza Alodia Ostroch, rzeczniczka KZK GOP.

Cała nadzieja w gminach, które mogłyby dopłacić różnicę w cenie. Tak zrobiły władze Poznania. - Jeżeli PKM zdecyduje, że taki autobus się przyda, to rozważymy sprawę współfinansowania - deklaruje Marek Jarzębowski, rzecznik gliwickiego magistratu.

Prezes Szary chce spotkać się jeszcze z szefami Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu, by dopytać o zalety hybrydy. - Autobus hybrydowy na pewno oszczędza paliwo, ale o szczegółach będziemy mówić dopiero pod koniec roku, gdy zakończymy 12-miesięczne testy. Przeprowadza je Politechnika Poznańska - mówi Krzysztof Konik, zastępca dyrektora do spraw promocji MPK w Poznaniu, i dodaje, że od wyników tej obserwacji będzie zależało, czy Poznań kupi kolejne hybrydy.

Najwcześniej, bo trzy lata temu, autobusy hybrydowe pojawiły się w Dreźnie, później m.in. w Bochum, Lipsku, Bremie i Monachium.

Źródło: Gazeta Wyborcza Katowice
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez mark40 dnia Nie 19:46, 22 Mar 2009, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Nie 19:45, 22 Mar 2009    Temat postu:

Kolejny gwóźdź to są problemy z Karlikami. Z jednej strony mówi się ludziom, że żywotność tramwaju to jest 50 lat. Z drugiej mamy Karliki, które po 7 latach eksploatacji stoją w zajezdni i nie bardzo wiadomo kto i jak ma je naprawić.

PS. Nie pamiętam, żeby hybryda kursowała z Sikornika na Obrońców Pokoju. Znowu bajdurzą w gazetach. Confused


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez m966 dnia Nie 19:47, 22 Mar 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
mark40



Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 19:57, 22 Mar 2009    Temat postu:

m966 napisał:
Kolejny gwóźdź to są problemy z Karlikami. Z jednej strony mówi się ludziom, że żywotność tramwaju to jest 50 lat. Z drugiej mamy Karliki, które po 7 latach eksploatacji stoją w zajezdni i nie bardzo wiadomo kto i jak ma je naprawić.

Po 8 latach. I wiadomo juz co z nimi zrobić. Zresztą to nieodpowiedni przykład, bo każdy tramwja trzeba od czasu do czasu wyremontować, nikt Karlików nie zezłomuje po 8 latach. m966 myślisz, ze te nowe solarisy to dotrwają takich czasów jak ikarusy ~20 lat?

Ciekawe czy to prawda, ze hybryda jest jednak drozsza w utrzymaniu i wymagałaby większych dopłat ze strony miasta, ale skoro mówi tak prezes PKM to chyba wie co mówi, tylko czy dziennikarz dobrze napisał... Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Tequila



Dołączył: 22 Mar 2009
Posty: 1
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 20:24, 22 Mar 2009    Temat postu:

Co do zarzutów z Karlikami - problemem była kiepska infrastruktura, która dla Karlików tak naprawdę na dobre nigdy nie powstała. Przecież do dziś nie są wyremontowane odcinki torowisk w Katowicach, o Bytomiu czy Chorzowie nie mówiąc.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Nie 21:11, 22 Mar 2009    Temat postu:

mark40 napisał:
Zresztą to nieodpowiedni przykład, bo każdy tramwja trzeba od czasu do czasu wyremontować, nikt Karlików nie zezłomuje po 8 latach. m966 myślisz, ze te nowe solarisy to dotrwają takich czasów jak ikarusy ~20 lat?


Myślę, że nie będzie z tym problemu. Gliwickie DABy mają już na karku 17 lat i nic nie wskazuje na to, żeby miały w najbliższym czasie iść na złom.

PS. Wszystko trzeba czasem remontować. Problem polega na tym, że remonty tramwajów są droższe, niż autobusów. Jeżeli NG tramwaju kosztuje w Łodzi 600-700 tys. zł, to za te pieniądze można kupić fabrycznie nowy autobus. NG autobusu to jest bodajże 100-300 tys. zł.


mark40 napisał:
Ciekawe czy to prawda, ze hybryda jest jednak drozsza w utrzymaniu i wymagałaby większych dopłat ze strony miasta, ale skoro mówi tak prezes PKM to chyba wie co mówi, tylko czy dziennikarz dobrze napisał... Wink


W utrzymaniu na pewno nie jest droższa, bo nie byłoby sensu jej produkować. Natomiast jest droższa w zakupie i to o ten rodzaj współfinansowania chodzi w artykule.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Nie 21:26, 22 Mar 2009    Temat postu:

mark40 napisał:
Ale stwarza to kolejny problem. w podpisanej umowie miedzy TŚ a KZK GOP widnieje zapis że nie moga swiadczyć usług innym, tylko KZK GOP..html

Żartujesz? Laughing
Takie bzdurne zapisy tylko utwierdzają mnie w przekonaniu, że trzeba spadać z tego idiotycznego systemu serwowanego przez KZK GOP. I żadne przepisy Marku nie są problemem, problemem jest tylko i wyłącznie nastawienie Frankiewicza. Jak będzie chciał tramwaje, to będą, jak nie będzie chciał, to zlikwiduje, proste.
Wiem natomiast jedno - póki tkwimy w tym marazmie kzkgopowskim, miasto nie ma co myśleć o zasadzie zrównoważonego rozwoju w transporcie publicznym. To władze miasta odpowiadają przed mieszkańcami, a nie władze KZK, to władze miasta powinny się zajmować komunikacją w mieście. Związek jest potrzebny tylko i wyłącznie do koordynacji połączeń między miastami i współnej polityki taryfowej. Problem w tym, że z KZK nic, absolutnie nic się nie zmieni, dlatego lepiej dokonać jednego kroku w tył, żeby potem móc pójść 2 do przodu Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gośćA



Dołączył: 30 Sty 2009
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Nie 22:52, 22 Mar 2009    Temat postu:

Witam!

Od zawsze uważałem że KZK daje mniej korzyści niż kosztów. Uważam że powinien on tworzyć system komunikacyjny a nie nakazowo rozdzielczy.

Wyjście z KZK to trudna decyzja - ale widać że ta instytucja się nie rozwija lub robi to "bardzo wolno".
Twierdzę że trzeba opuścić KZK i próbować własnych sił samemu. Cały system zaczyna się "walić" - PKMy innych miast nie są w tak dobrej sytuacji jak nasz silnie wspierany przez UM. Ujemny wynik finansowy naszego PKMu jest jakimś uśrednieniem całego układu - więc chyba dopłacamy do tych słabszych. I nie byłoby to złe ale powinno się skończyć jakąś restrukturyzacją tych firm - jakimś skutecznym działaniem w kierunku podniesienie efektywności ekonomicznej. Tego nie widzę. Więc dopłacanie jest konsumowane na bieżąco.

Jest strach przed ewentualnymi retorsjami KZK na zbuntowanym - ale w końcu można porozumiewać się w sprawach przewozowych z Gminami bez pośrednictwa KZK. Nie wiem czy to możliwe ale np.: Zabrze mogłoby ogłosić przetarg na obsługę swoich linii??


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Nie 22:58, 22 Mar 2009    Temat postu:

Ujemny wynik PKMu (pierwszy od kilku lat) jest wynikiem radykalnego wzrostu kosztów prowadzenia działalności przy minimalnym wzroście przychodów, które od 8 lat pozostają na zbliżonym poziomie. Natomiast fakt, że w KZK płaci się za każdy przejechany kilometr niezależnie od ilości pasażerów wpływa negatywnie na wydatki ponoszone z budżetu miasta. Rzeczywiście, Gliwice dopłacają w ten sposób to linii prowadzonych w terenach o mniejszym zaludnieniu.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gośćA



Dołączył: 30 Sty 2009
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Pon 17:21, 23 Mar 2009    Temat postu:

Witam!

Z obserwacji zachowań PF - wnioskuję że jest czuły na prostą arytmetykę ekonomiczną - i sądzę że nie podoba Mu się dopłacanie tak dużej kwoty do PKM-u przy jednocześnie tak dużych nakładach na przezbrojenie w nowoczesny tabor. Mnie by też "szlag" trafił. I krzyczałbym dlaczego??? Te efekt przeciwny do planowanego.

Być może my sobie tu knujemy i dywagujemy /ja nie bo moje stanowisko ws jest od początku takie samo/ - ale myślę że to jakieś naturalne działania - a skoro tak - to podobne dywagacje traktowane są poważnie w UM. Może rzeczywiście wielokrotne groźby PF w stosunku do KZK skończą się rozstaniem?? Tak to wygląda - a KZK wymyśla "nowe" propozycje - bilet wspólny z PKP. To tylko słowa bo nic z PKP nie uzgodniono - a oni są jak muł. Więc KZK chce tylko ocalić swą skórę.

Uważam - im szbciej tym lepiej - i łatwiej nam będzie poszukać swojego miejsca na rynku - póki jest.

Zawsze uważałem że na GŚ pojawi się poważny konkurent - z kasą - taki który może "pójść" podkosztowo - podmiot zagraniczny. Omnitech jest obecnie świetnym przyczółkiem do ekspansji - jest tani /przejęcie/ i ma dość duży obszar rynkowy.
Więc im szybciej wyjdziemy tym szybciej możemy zacząć walkę w rzeczywistych warunkach rynkowych.

Pisałem o możliwym scenariuszu: miasto X,Y,Z wychodzą ze związku i zamawiają usługę /przetarg/ w podmiocie z poza KZK /nowy podmiot świadczący/. Czy wyobrażają sobie Państwo ta walkę PKM-ów o to co pozostało - o przetrwanie??? - Będzie tak uczciwa jak niektóre przetargi - a nasz PKM ma dość daleko do żłobu.

Zaraz ktoś powie nie wymyślaj bzdur - nie ja tylko planuję - przygotowuję się na prawdopodobny rozwój zdarzeń.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Pon 18:30, 23 Mar 2009    Temat postu:

Pozwolę sobie wytknąć dwa błędne założenia w twoim toku rozumowania:

1. Frankiewicz na każdym kroku podkreśla jaki jest dumny z PKMu i z jego osiągnięć w dziedzinie unowocześniania taboru. Ma duże zaufanie do prezesa Szarego i myślę, że bez uwag przyjmuje tłumaczenie, że winny stratom jest tylko i wyłącznie KZK GOP: a) bo nie renogocjuje umowy, b) bo dopuszcza nieuczciwą konkurencję pokroju Omnitecha, która odbiera PKMowi chleb.

2. Jeśli miasta X, Y, Z wystąpią z KZK to PKM będzie miał rolę przewodnią w tworzeniu nowej sieci komunikacyjnej. Być może nawet sam zostanie w jednej osobie organizatorem i przewoźnikiem. Dlatego szukając miast X, Y, Z w grę wchodzą tylko te, gdzie PKM już dziś ma swój rynek: Gliwice, Zabrze, Knurów, Pyskowice + okoliczne gminy. Inni przewoźnicy (na pewno ComfortLines, być może PKS) mogą liczyć na okruchy z pańskiego stołu, czyli mało uczęszczane, peryferyjne trasy.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
mark40



Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 19:26, 23 Mar 2009    Temat postu:

kaspric napisał:
Takie bzdurne zapisy tylko utwierdzają mnie w przekonaniu, że trzeba spadać z tego idiotycznego systemu serwowanego przez KZK GOP. I żadne przepisy Marku nie są problemem, problemem jest tylko i wyłącznie nastawienie Frankiewicza. Jak będzie chciał tramwaje, to będą, jak nie będzie chciał, to zlikwiduje, proste.
Wiem natomiast jedno - póki tkwimy w tym marazmie kzkgopowskim, miasto nie ma co myśleć o zasadzie zrównoważonego rozwoju w transporcie publicznym. To władze miasta odpowiadają przed mieszkańcami, a nie władze KZK, to władze miasta powinny się zajmować komunikacją w mieście. Związek jest potrzebny tylko i wyłącznie do koordynacji połączeń między miastami i współnej polityki taryfowej. Problem w tym, że z KZK nic, absolutnie nic się nie zmieni, dlatego lepiej dokonać jednego kroku w tył, żeby potem móc pójść 2 do przodu Wink
KZK GOP jest potrzebnym zwiazkiem dla aglomeracji, tylko jest nieopdowiednio zarzadzany. Gliwice również rządzą zwiazkiem, wiec w momencie powstania osobnego nie powstanie nic lepszego. Takie jest moje zdanie. O Zabrzu raczej mozna zapomnieć. Zabrze posiada kilkunastoprocentowy udział w TŚ wiec PKM go w ogóle nie obchodzi. Zresztą pani prezydentowa Zabrza jest w dodatku protramwajowa.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Pon 19:47, 23 Mar 2009    Temat postu:

mark40 napisał:
Gliwice również rządzą zwiazkiem, wiec w momencie powstania osobnego nie powstanie nic lepszego.


Gliwice tak rządzą związkiem, że od kilku lat nie mogą się doprosić wprowadzenia nowego, sprawiedliwszego wzoru rozliczeń.


mark40 napisał:
O Zabrzu raczej mozna zapomnieć. Zabrze posiada kilkunastoprocentowy udział w TŚ wiec PKM go w ogóle nie obchodzi.


W PKMie też ma kilkunastoprocentowy udział. Poza tym Zabrzu potrzebne są dogodne połączenia do Gliwic, więc miastu będzie zależało, żeby w razie czego mieć z Gliwicami wspólny bilet.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
mark40



Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 20:20, 23 Mar 2009    Temat postu:

m966 napisał:
Gliwice tak rządzą związkiem, że od kilku lat nie mogą się doprosić wprowadzenia nowego, sprawiedliwszego wzoru rozliczeń.
Przecież został wprowadzony od tego roku.

m966 napisał:
W PKMie też ma kilkunastoprocentowy udział. Poza tym Zabrzu potrzebne są dogodne połączenia do Gliwic, więc miastu będzie zależało, żeby w razie czego mieć z Gliwicami wspólny bilet.

Bardziej niz na wspólnym bilecie z Rudą, Bytomiem, Tarnowskimi Górami itd?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:    Zobacz poprzedni temat : Zobacz następny temat  
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum postergliwice.fora.pl Strona Główna -> Infrastruktura i komunikacja Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 131, 132, 133  Następny
Strona 18 z 133

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Regulamin