Forum postergliwice.fora.pl Strona Główna

[Gliwice] Teoria transportu miejskiego i racjonalizacja KM
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum postergliwice.fora.pl Strona Główna -> Infrastruktura i komunikacja
Autor Wiadomość
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Sob 17:35, 07 Kwi 2012    Temat postu:

Bez przesady z tym wizerunkiem. Moim zdaniem jest niezły.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Kwarek



Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Pon 16:43, 16 Kwi 2012    Temat postu:

Do poczytania, fajny artykuł o koordynacji rozkładów jazdy - [link widoczny dla zalogowanych]
Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
proso2



Dołączył: 03 Wrz 2010
Posty: 194
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Pon 17:35, 16 Kwi 2012    Temat postu:

Najciekawsze w tym artykule jest to, że jego treść powinna być podstawą każdego podręcznika komunikacji zbiorowej. Czyżby spece w KZK GOP nie mieli tej wiedzy? A może tylko nie chce im się wysilić i ją zastosować?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Wto 11:38, 17 Kwi 2012    Temat postu:

U nas jest stosowany jakiś dziwny podział na linie, które są zsynchronizowane i tworzą wspólny takt i takie, które są poza tym systemem. Na przykład 32, 932 (a w weekendy 677), 126 i 197 mają dopasowane do siebie odjazdy, ale 71, 692 czy 710 jeżdżą już zupełnie po swojemu.

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez m966 dnia Wto 11:39, 17 Kwi 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Kwarek



Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Wto 14:19, 17 Kwi 2012    Temat postu:

692 ma takt (coraz mniej) dopasowany do 699, na mniej więcej co 15 minut.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Wto 14:39, 17 Kwi 2012    Temat postu:

^^ To prawda. Ale z resztą Kopernika nie ma nic wspólnego.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
proso2



Dołączył: 03 Wrz 2010
Posty: 194
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Pon 13:47, 30 Kwi 2012    Temat postu:

Byłem trzy dni w Krakowie, gdzie wygodniej mi było korzystać z komunikacji miejskiej, niż jeździć samochodem. Kraków ma 4 razy więcej mieszkańców od Gliwic i 26 linii tramwajowych. Z prostej proporcji wynika, że w Gliwicach miałoby co robić nawet 6 linii.
Tylko bilet jednoprzejazdowy jest droższy niż u nas, bo kosztuje 3,20, ale dwuprzejazdowy już tylko 6,00, a jednoprzejazdowy poza Kraków tylko 3,40 (u nas na 2 gminy 3,60). Popularne są bilety czasowe, poczynając od 15-minutowych za 1,60. W ogóle w tramwaju prawie nikt nie kasuje biletów - większość pasażerów korzysta z biletów okresowych. Co ciekawe prawie wszędzie stoją automaty do sprzedaży wszelakich biletów i można wrzucać do nich wszystko, co nie wymaga wydawania reszty od 10 groszy aż po banknoty, nie wspominając o Krakowskiej Karcie Miejskiej. Automaty na monety są też we wszystkich tramwajach, a motorniczowie w razie czego mają bilety na 60 minut jazdy.
Sam korzystałem z biletu weekendowego, ważnego w soboty i niedziele na całą sieć od Krzeszowic po Niepołomice za 15 złotych - 2 osoby dorosłe i 2 dzieci do lat 16. Rewelacja. Raz się kasuje i nie trzeba co chwilę obsługiwać automatu i kasownika, nie wspominając o oszczędnościach.
Ciekawa była też lektura rozkładów jazdy. Spora część linii w dni robocze kursuje co 10 minut, a pozostałe co 20 minut.
Zainteresowało mnie też otwieranie drzwi. Motorniczy otwiera na wyczucie te, co do których spodziewa się, że będą potrzebne. Pozostałe można sobie otworzyć samemu przyciskiem przy drzwiach. W sumie pełna swoboda. Działa też zapowiadanie głosem przystanków i ważniejszych przesiadek.
Nie wiem, czy tak jest zawsze, ale liczba pasażerów na ogół oscylowała wokół liczby miejsc siedzących, luz był w pobliżu pętli, a w centrum dużo osób stało. Widać, że ktoś zaprogramował sieć tramwajową tak, aby była dość optymalna.
Z innych rozwiązań podobało mi się świeżo przebudowane Rondo Grzegórzeckie, na którym autobusy nie jeżdżą z samochodami, ale po torach tramwajowych i mają wspólne przystanki. Ciekawe jest Rondo Mogilskie, gdzie samochody mają swój drugi poziom, a na dole przeplata się ruch tramwajowy, pieszy i rowerowy, z dobrze wykonaną siecią dróg rowerowych. Zresztą wszędzie w mieście widać infrastrukturę rowerową i sporo rowerzystów, którzy z niej korzystają.
Po tych 3 dniach czuję się, jakbym wrócił do zapyziałego zaścianka, a nie dużego miasta.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez proso2 dnia Pon 13:49, 30 Kwi 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Pon 14:21, 30 Kwi 2012    Temat postu:

proso2 napisał:
Byłem trzy dni w Krakowie, gdzie wygodniej mi było korzystać z komunikacji miejskiej, niż jeździć samochodem. Kraków ma 4 razy więcej mieszkańców od Gliwic i 26 linii tramwajowych. Z prostej proporcji wynika, że w Gliwicach miałoby co robić nawet 6 linii.


Kiepska ta twoja proporcja. Kluczowa nie jest ilość linii (bo tych może być nawet i 100), ale długość sieci w km. Korzystając z twojej metodologii, skoro w Krakowie są 84 km tras, to u nas powinno być 20 km (czyli dwie krzyżujące się linie). Ta proporcja (nieco ponad 1 km linii / 10 tys. mieszkańców) wydaje się być zresztą prawdziwa też dla innych sieci. Np. w Gdańsku mamy 450 tys. mieszkańców i 52 km torowisk. Myślę więc, że Knurów powinien postarać się o jakieś 4,5 km linii tramwajowej, a Pyskowice o 2,5 km. Burmistrz Sośnicowic za punkt honoru powinien postawić sobie natomiast wybudowanie co najmniej 200 m torowiska. Wszak proporcja musi zostać zachowana. Wink


proso2 napisał:
Zainteresowało mnie też otwieranie drzwi. Motorniczy otwiera na wyczucie te, co do których spodziewa się, że będą potrzebne. Pozostałe można sobie otworzyć samemu przyciskiem przy drzwiach. W sumie pełna swoboda.


Nie sądzę, żeby opisany przez ciebie system miał rację bytu. Skąd ma mieć motorniczy to wyczucie? Myślę, że to co widziałeś, to jest standardowy "gorący guzik". Motorniczy ma w kabinie jeden przycisk, którym zwalnia blokadę w drzwiach, a pasażerowie sami otwierają guzikiem swoje drzwi. A że część z nich zapewne nacisnęła guzik jeszcze w trakcie jazdy, wywołało to u ciebie złudzenie, że niektóre drzwi (na podstawie swojego wyczucia) otworzył motorniczy. Ale to tylko złudzenie. Co do samego "gorącego guzika" to nie jest to żadna rewolucja. U nas też się to stosuje. Niestety, nie wszyscy pasażerowie jeszcze do tego przywykli.

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez m966 dnia Pon 14:45, 30 Kwi 2012, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
proso2



Dołączył: 03 Wrz 2010
Posty: 194
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Pon 18:08, 30 Kwi 2012    Temat postu:

m966 napisał:
Kiepska ta twoja proporcja. Kluczowa nie jest ilość linii (bo tych może być nawet i 100), ale długość sieci w km. Korzystając z twojej metodologii, skoro w Krakowie są 84 km tras, to u nas powinno być 20 km (czyli dwie krzyżujące się linie).

Akurat starczy na 6 linii Smile W Krakowie średnio po jednym odcinku jeździ 5 linii, a w Gliwicach by wyszło po 3 linie na odcinek. Ale zostawmy to gdybanie, bo nie o to mi chodziło.


m966 napisał:
proso2 napisał:
Zainteresowało mnie też otwieranie drzwi. Motorniczy otwiera na wyczucie te, co do których spodziewa się, że będą potrzebne. Pozostałe można sobie otworzyć samemu przyciskiem przy drzwiach. W sumie pełna swoboda.


Nie sądzę, żeby opisany przez ciebie system miał rację bytu. Skąd ma mieć motorniczy to wyczucie? Myślę, że to co widziałeś, to jest standardowy "gorący guzik". Motorniczy ma w kabinie jeden przycisk, którym zwalnia blokadę w drzwiach, a pasażerowie sami otwierają guzikiem swoje drzwi. A że część z nich zapewne nacisnęła guzik jeszcze w trakcie jazdy, wywołało to u ciebie złudzenie, że niektóre drzwi (na podstawie swojego wyczucia) otworzył motorniczy. Ale to tylko złudzenie. Co do samego "gorącego guzika" to nie jest to żadna rewolucja. U nas też się to stosuje. Niestety, nie wszyscy pasażerowie jeszcze do tego przywykli.

Co najmniej 2 razy drzwi otworzył mi motorniczy, bo nic nie naciskałem, a przy drzwiach byłem sam jak palec, ale kilka razy widziałem, że robili to pasażerowie już po otwarciu innych drzwi, więc nie było to dzieło motorniczego.

m966 napisał:
http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35019,11626142,Przycisk_jest_TUTAJ__Po_co_ludziom_az_tak_szczegolowa.html

Pewnie zauważyłeś, że komentowany jest przypadek guzików jako niezbyt powszechny, a jeden z wielu sposobów obsługi wsiadania i wysiadania.
Chciałem zauważyć, że w Krakowie jest jeden spójny system, a u nas bajzel z tanimi przetargami na obsługę pasażerów byle czym. Na pewno nasza aglomeracja jest trudniejsza w prawidłowej obsłudze, ale to, że jej nie ma, to raczej problem braku kompetencji kierownictwa KZK GOP.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Pon 18:39, 30 Kwi 2012    Temat postu:

Ja tam osobiście "gorących guzików" nie lubię, więc podoba mi się tak, jak jest. Natomiast samo urządzenie jest powszechne. Montuje się to we wszystkich nowych autobusach. Jest też w sporej części tramwajów. Tylko od kierowcy/motorniczego zależy, czy będzie z tego korzystał, a z powodów przytoczony powyżej, zazwyczaj nie korzystają.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Kwarek



Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Pon 21:36, 30 Kwi 2012    Temat postu:

m966 napisał:
Tylko od kierowcy/motorniczego zależy, czy będzie z tego korzystał, a z powodów przytoczony powyżej, zazwyczaj nie korzystają.
Z tego co wiem, to są też takie autobusy, które w niektórych, głównie ostatnich, drzwiach mają tylko i wyłącznie "ciepły guzik" - to są głównie używańce z Zachodu. Chyba właśnie taki przypadek jest opisany w tym artykule, więc dlatego tam ponaklejano tyle tych kartek o otwieraniu. Po prostu kierowca chyba nie ma możliwości ręcznego otwarcia tych drzwi. Chyba tak samo jest z ich zamykaniem - steruje nim fotokomórka, a nie kierowca złośliwie zamyka drzwi przed nosem.
W Gliwicach takie coś jest w PKS-owych przegubowych Neoplanach w ostatnich drzwiach i tam też dość duże kartki z instrukcją się pojawiały.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Kwarek dnia Pon 21:37, 30 Kwi 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Pon 21:57, 30 Kwi 2012    Temat postu:

Przy systemie wsiadania przednimi drzwiami to nawet nie jest takie złe rozwiązanie. Kierowca zawsze otwiera przednie, żeby wpuścić ludzi, a pozostałe tylko na guzik, jak ktoś chce wysiadać. A jak nie, to są zamknięte.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
proso2



Dołączył: 03 Wrz 2010
Posty: 194
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Wto 16:54, 01 Maj 2012    Temat postu:

W Krakowie jeździłem różnymi typami tramwajów, a mimo to we wszystkich był identyczny system otwierania drzwi, podejrzewam, że w autobusach jest identycznie, natomiast u nas co pojazd, to inny system. Po prostu jest bałagan i totalny tumiwisizm operatora sieci.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Wto 18:24, 01 Maj 2012    Temat postu:

W Krakowie jest tylko jeden przewoźnik. Ma to swoje plusy. Nasz PKM też we wszystkich nowych pojazdach ma "gorący guzik". Natomiast co innego mieć, a co innego używać.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
mark40



Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 19:55, 08 Maj 2012    Temat postu:

m966 napisał:
Natomiast samo urządzenie jest powszechne. Montuje się to we wszystkich nowych autobusach. Jest też w sporej części tramwajów.
W każdym tramwaju masz juz ciepłe przyciski. Od kilku lat nie spotkasz w TŚ wagonu bez przycisków. W latach 90-tych montowano je nawet w stodwójkach. W autobusach póki co są tylko w nowych lub zachodnich używanych. W Wagonach E1 są nawet fotokomórki i drzwi zamykają się same, co jest dosyć przydatne w zimne dni.

m966 napisał:
Tylko od kierowcy/motorniczego zależy, czy będzie z tego korzystał, a z powodów przytoczony powyżej, zazwyczaj nie korzystają.
W tramwajach ciepłe przyciski sa powszechnie stosowane (co daje się odczuć najlepiej zimą). W autobusach raczej nie są. Pewnie też dlatego, że sam KZKGOP tego zabrania. W umowach jest zapis, ze drzwi muszą być otwierane z kabiny przez kierowcę. Dowiedziałem sie o tym z forum WPK 2-3 tygodnie temu.

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez mark40 dnia Wto 19:56, 08 Maj 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:    Zobacz poprzedni temat : Zobacz następny temat  
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum postergliwice.fora.pl Strona Główna -> Infrastruktura i komunikacja Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15  Następny
Strona 13 z 15

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Regulamin