Forum postergliwice.fora.pl Strona Główna

PKM Gliwice / KZK GOP
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 109, 110, 111 ... 131, 132, 133  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum postergliwice.fora.pl Strona Główna -> Infrastruktura i komunikacja
Autor Wiadomość
Kwarek



Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Pon 17:11, 23 Lip 2012    Temat postu:

[link widoczny dla zalogowanych]

Już widzę, jak w realiach KZK GOP będzie to wyglądać - taka podróż na trasie Waryńskiego - Centrum będzie droższa w 699 niż takim 692, tylko dlatego, że 699 jedzie nieco bardziej na około. I dzięki temu ludzie przestaną wybierać 699 i będzie można je wyciąć. Wink

Swoją drogą ciekaw jestem czy KZK GOP dla ŚKUP przewiduje np. ofertę dziennego ograniczenia kosztów do równowartości biletu dobowego. Takie coś funkcjonuje w Londynie przy korzystaniu z ich karty elektronicznej - nie dość, że podróż na karcie jest ponad dwa razy tańsza, niż za gotówkę, to jeszcze sumaryczne dzienne koszty nie przekroczą kosztów biletu dziennego. W praktyce wychodzi, że płaci się np. za 3,5 przejazdu. Reszta "gratis".
Ale pewnie dla KZK GOP coś takiego byłoby za drogie. Razz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Saleen



Dołączył: 21 Cze 2010
Posty: 982
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gwardii/Wieczorka

PostWysłany: Pon 17:47, 23 Lip 2012    Temat postu:

Ja ci wytne 699 ;P To jedyny autobus na miasto, ktory jedzie przez andersa.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
stachu



Dołączył: 14 Lut 2011
Posty: 358
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 18:18, 23 Lip 2012    Temat postu:

Ja się martwię jeszcze o jeden szczegół, że mogą wprowadzić "taryfę nocną"...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Kwarek



Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Pon 18:32, 23 Lip 2012    Temat postu:

Taryfa nocna to pikuś, w końcu i tak w nocy prawie nikt nie jeździ, a jak już jeździ, to biletów nie kasuje oraz nikt nie sprawdza. Wink
Dużo groźniejsza rzecz już w tej chwili czai się w zakamarkach obowiązującej obecnie taryfy - "taryfa ekspresowa" z cenami przejazdów jednorazowych będących dwukrotnością taryfy zwykłej i z 40 zł dopłatami do miesięcznych.
W sam raz na takie 870 prosto po DTŚ.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Kwarek dnia Pon 18:37, 23 Lip 2012, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
stachu



Dołączył: 14 Lut 2011
Posty: 358
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 22:04, 23 Lip 2012    Temat postu:

To też. Wszak w tej pseudo analizie jest o szybkim 870, a tm by to pasowało. Szczerze powiedziawszy jeżeli KŚ wejdzie w ŚKUP to będzie ciężko...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Wto 9:12, 24 Lip 2012    Temat postu:

A ja wam powiem, że przez ŚKUP widziałbym poważną rewolucję w taryfach łącznie z rezygnacją z biletów miesięcznych. W nowoczesnych systemach płatności za komunikację de facto nie ma specjalnie dla takich biletów uzasadnienia. Wbrew pozorom typowe bilety miesięczne nie są korzystne ani dla organizatora ani dla pasażera. Taka taryfa jest w większości wypadków nieproporcjonalna - albo pasażer dostaje za wiele, organizator za mało (co jest tylko pozorne, bo w efekcie niewielu pasażeów podpada pod tę grupę), albo odwrotnie (tj. w odwrotnym przypadku pasażer nie wybiera KM i organizator nie dostaje nic).
Wprowadzenie taryf odcinkowych powinno nieść za sobą poważniejsze zmiany:
- rezygnacja z biletów miesięcznych lub poważny wzrost ich ceny
- wprowadzenie taryf okresowych odcinkowych (jak na całym świecie Wink)
- jako zamiennik dla klasycznych biletów miesięcznych taryfy hurtowe - kupno z góry n kilometrów do wykorzystania na dowolnych trasach (na zasadzie kasowania)
- pozostają bilety dzienne, 2 dniowe.

Takie ustalenie taryf pozwala na kolejne naturalne modyfikacje. Taryfy nocne? Dlaczego nie - oczywiście tylko wtedy, gdy stosunkowo mniej płacisz za bilet miesięczny dzienny. Jak najbardziej powinien obowiązywać system taryf specjalnych dostosowywanych do konkretnych kierunków. Przykład:
autobus jedzie na odcinku A-B-C-D, większość pasażerów jeździ na odcinkach A-B, C-D lub A-D. "Promo fare Wink" obejmuje odcinek C-D. W innym przypadku może to być łączenie odcinków, jeśli konkurencyjność KM jest stosunkowo mniejsza i trzeba ją podciągnąć niższą ceną.

Generalnie wszystko zaczyna się od założenia przy ustalaniu taryf - nie chodzi o to, by były bilety takie a takie (jednorazowe i miesięczne), tylko, by były atrakcyjne zarówno dla przewoźnika jak i pasażera, konkurencyjne względem innych środków lokomocji dla maksymalnie wielu jednostkowych przypadków. Tak samo celem nie powinno być wożenie wszystkich możliwych pasażerów, a tylko tych, gdzie ma to ekonomiczne uzasadnienie.

Jest tylko jeden problem
Kwarek napisał:
Już widzę, jak w realiach KZK GOP będzie to wyglądać

Wink


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez kaspric dnia Wto 9:20, 24 Lip 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Kwarek



Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Wto 9:51, 24 Lip 2012    Temat postu:

Jest drobna różnica - przy braku miesięcznych musisz cały czas pamiętać, żeby na karcie była odpowiednia kwota. Tak płacisz raz i masz spokój przez pewien okres czasu. "Hurt czasowy" (czyli bilet miesięczny) jest też wygodniejszy, niż "hurt kilometrowy", bo łatwiej sprawdzić, ile zostało.
Zresztą zauważ jedno - jest duża różnica z punktu widzenia rozliczeniowego od strony organizatora. W przypadku biletów okresowych dostaje część kasy z góry i może zaplanować, że na pewno mniej już nie dostanie. W szczególnym teoretycznym przypadku biletu rocznego w styczniu dostaje kilkadziesiąt milionów, które już ma na cały rok. W przypadku istnienia tylko i wyłącznie płatności jednorazowych musi "zbierać" pieniądze cały czas.

Są też przypadki objazdów - czy teraz pasażer nagle za tę samą podróż ma płacić więcej tylko dlatego, że jakąś drogę mu zamknęli i "hurt kilometrowy" będzie się szybciej wyczerpywał? W przypadku miesięcznych takie wahania są pomijane.

A co do braku takich biletów na świecie - na londyńskiego Oystera nawet bilet roczny da się załadować. Wink
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Wto 10:28, 24 Lip 2012    Temat postu:

Kwarek napisał:
Jest drobna różnica - przy braku miesięcznych musisz cały czas pamiętać, żeby na karcie była odpowiednia kwota.
Nie widzę w tym specjalnego problemu, skoro przy kazdym odbiciu karty wyświetla się kwota pozostała na karcie Wink
Kwarek napisał:
Tak płacisz raz i masz spokój przez pewien okres czasu.
Toteż bilety okresowe odcinkowe pozostają. Ewentualnie bilety strefowe (przy większej liczbie stref - moim zdaniem lepsze rozwiązanie) - ja się odnoszę tutaj do propozycji taryf KZK, czyli odcinkowych.
Kwarek napisał:
"Hurt czasowy" (czyli bilet miesięczny) jest też wygodniejszy, niż "hurt kilometrowy", bo łatwiej sprawdzić, ile zostało.
Jak wyżej, każde odbicie daje tę informację.
Kwarek napisał:
Zresztą zauważ jedno - jest duża różnica z punktu widzenia rozliczeniowego od strony organizatora. W przypadku biletów okresowych dostaje część kasy z góry i może zaplanować, że na pewno mniej już nie dostanie. W szczególnym teoretycznym przypadku biletu rocznego w styczniu dostaje kilkadziesiąt milionów, które już ma na cały rok. W przypadku istnienia tylko i wyłącznie płatności jednorazowych musi "zbierać" pieniądze cały czas.
ale przecież hurt oznacza dokładnie to samo z punktu widzenia rozliczeniowego. Organizator dostaje kasę z góry.
Kwarek napisał:
Są też przypadki objazdów - czy teraz pasażer nagle za tę samą podróż ma płacić więcej tylko dlatego, że jakąś drogę mu zamknęli i "hurt kilometrowy" będzie się szybciej wyczerpywał? W przypadku miesięcznych takie wahania są pomijane.
Jak dla mnie całość powinna się opierać o strefy, a nie km.
Kwarek napisał:
A co do braku takich biletów na świecie - na londyńskiego Oystera nawet bilet roczny da się załadować. Wink
Chwila, ja nie napisałem, że takich biletów nie ma na świecie przecież Wink. Napisałem, że na świecie są taryfy okresowe odcinkowe (w skrócie myślowym również strefowe). Londyński przykład tylko to potwierdza Wink - popatrz, ile masz kombinacji stref.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Kwarek



Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Wto 17:57, 24 Lip 2012    Temat postu:

Z taryfą jest tak: można ją zrobić sensownie, jak również można zrobić bezsensownie. Wink

Nie jestem przekonany do taryfy odcinkowej z powodu naszego nadmiaru linii oraz różnych dziwnych tras, którymi się poruszają z punktu A do B. Też uważam, że sensownie rozplanowane strefy byłyby lepsze. Może tylko taryfa odcinkowa przyda się na krótkich bezpośrednich relacjach, gdzie wiedzie jedna trasa po najkrótszej drodze. (Szczególnie w wykonaniu KZK GOP, gdzie taryfa czasowa też ma największe uzasadnienie tylko w specyficznych przypadkach podróży na granicy stref)
Z drugiej strony jak sensownie rozplanować strefy, by nie wiązało się to z ukrytymi podwyżkami dla większości pasażerów? Obecnie podróż z Łabęd, Brzezinki czy Wilczego Gardła do Centrum jest możliwa w obrębie jednej strefy, ale gdyby patrzeć na istniejącą taryfę czasową, to już mieszkańcy tych dzielnic nawet do centrum musieliby jeździć na droższych biletach.

A "hurt kilometrowy" po prostu mi się nie podoba. U nas będzie on prowadzić do absurdów, że jedną linią jest drożej niż inną. Bilet odcinkowy też będzie średnio udany, jeśli np. kupując bilet na relację Piastów - Waryńskiego nie będzie ważny w 699, bo ta jedzie inną, dłuższą trasą. Reforma taryfy bez reformy sieci też będzie łataniem. Na reformę sieci się nie zanosi, więc pewnie będzie jak z taryfą czasową.

Mam tylko nadzieję, że przy okazji zmian definitywnie zniknie jedna rzecz - bilet osobno-autobusowy i osobno-tramwajowy.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Kwarek dnia Wto 18:00, 24 Lip 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Wto 19:56, 24 Lip 2012    Temat postu:

Kwarek napisał:
Może tylko taryfa odcinkowa przyda się na krótkich bezpośrednich relacjach, gdzie wiedzie jedna trasa po najkrótszej drodze. (Szczególnie w wykonaniu KZK GOP, gdzie taryfa czasowa też ma największe uzasadnienie tylko w specyficznych przypadkach podróży na granicy stref)
oj przesiąknąłeś KZK Wink. Jeśli mamy rozmawiać pod kątem "warunków KZK", to lepiej w ogóle nie rozmawiać Very Happy
Wszystkie Twoje wątpliwości można (w normalnym świecie) rozwiązać w banalny sposób - liczenie odległości rzeczywistej (po ortodromie Wink), wpisywanie w bilecie punktu A i B i ważność na każej trasie między nimi, wpisanie A, B, linii oraz ważność na każdej innej linii między tymi punktami, jeśli odbicie karty nastąpi w punktach A i B itd. itp. Każdy przypadek możesz rozwiązać prostym zapisem w taryfie i wykorzystaniu możliwości karty. W praktyce karta daje nawet takie możliwości, że - przykładowo - mając bilet okresowy na trasę Kopernika - Waryńskiego, liczoną wg kilometrażu rzeczywistego, przy jeździe z przesiadką na pl. Piastów nie zostaniemy skasowani, jeśli powiedzmy w ciągu 30min rozpoczniemy odbijemy wyjście z pierwszego autobusu i wejście do drugiego. Tak tylko teoretycznie Wink.
Osobiście uważam, że powinny być strefy, bo ich sensowne rozplanowanie pozwala na uproszczenie taryf 1, 2, 3 i więcej stref.


Kwarek napisał:
Z drugiej strony jak sensownie rozplanować strefy, by nie wiązało się to z ukrytymi podwyżkami dla większości pasażerów?
A tu się z Tobą nie zgodzę. Poza tym znowu ziejesz KZK! Very Happy
Nie widzę nic złego w tym, że duża część pasażerów zapłaci więcej. Z obecnymi taryfami jest jak z przywilejami dla niektórych grup społecznych - jedni podjeżdżają 2 przystanki za 3zł, drugi za 3zł 10km, a inni 30km za 4,40. Nie jestem entuzajstą komunikacji w stylu europejskim, tj. jaramy się, że zawsze jest wolne miejsce (a dopłacamy w cholerę). Niestety przykłady komunikacji, która jest dochodowa, są na tyle daleko, że łatwo je zbić hasłem "inne uwarunkowania". Inne, bo tam do dochodowości nie dochodzi się przez obcinanie, tylko przez zwiększanie konkurencyjności.

Inna sprawa, że w przypadku Gliwic obecna taryfa na jedno miasto powinna być górną przy dojeździe do centrum. Pewnie organizator nic by nie stracił na niższych taryfach, bo dzisiaj po prostu na krótkich odcinkach ludzie z KM nie korzystają, bo kto jeździ 2 przystanki, skoro płaci tyle samo, co inni za 10km.

Kwarek napisał:
A "hurt kilometrowy" po prostu mi się nie podoba. U nas będzie on prowadzić do absurdów, że jedną linią jest drożej niż inną.
Oj czepiłeś się, niech będzie po prostu hurt cenowy i tyle. Ładujesz 100zł na kartę, każdy bilet kosztuje 10% mniej.

Kwarek napisał:
Bilet odcinkowy też będzie średnio udany, jeśli np. kupując bilet na relację Piastów - Waryńskiego nie będzie ważny w 699, bo ta jedzie inną, dłuższą trasą.
jak wyżej tj. wcześniej Wink
Kwarek napisał:
Reforma taryfy bez reformy sieci też będzie łataniem. Na reformę sieci się nie zanosi, więc pewnie będzie jak z taryfą czasową.
A tu się nie zgodzę. Tj masz rację, że tak powinno być, natomiast jeżeli od czegoś zaczynać, to od reformy taryf i do niej dostosowywać zmiany w sieci, nigdy odwrotnie.

Taryfy odcinkowe/strefowe mają jeszcze jedną, poważną zaletę. Odpada mnóstwo problemów w związku z łączeniem biletów różnych przewoźników. Wiem, że to, co napiszę teraz, może się wydać wam przejawem paranoi - uważam, że po wprowadzeniu ŚKUP może pojawić się więcej organizatorów komunikacji, nawet bezpośrednio konkurujących ze sobą. Nie wiem, kto dokładnie ma się zajmować ŚKUP, ale najgorzej by było, gdyby KZK trzymało na karcie monopol. Z kartą poruszanie się powinno wyglądać tak, że dojeżdżasz do pl. Piastów, odbijasz jazdę np za 2km co idzie do kasy KZK, wsiadasz do pociągu, odbijasz to, co idzie do KŚ.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Kwarek



Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Wto 21:08, 24 Lip 2012    Temat postu:

W ogólnych wnioskach się mniej więcej z Tobą zgadzam. Wymyślić i zakodować można wszystko, strefy i taryfy można ustalić dowolnie, wszystko się da zrobić sensownie, jak tylko się chce.
Szczegółów może nie będę roztrząsał, bo będę je odnosił do sytuacji w naszym "ogródku" i znowu będziesz pisał, że przesiąkłem KZK GOP. Razz
Choć może tylko taki drobiazg. Ty tu piszesz o konkurencji, a na WPK w ostatnich dniach się zastanawiali nie czy Tychy i Jaworzno wstąpią do ŚKUP, a co będzie z MZKP. Razz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Kwarek



Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Śro 12:07, 01 Sie 2012    Temat postu:

3 gliwickie "białasy" zostały zapaskudzone... (Wink) to znaczy oklejone reklamami.
[link widoczny dla zalogowanych]

Oczywiście okna zaklejono. Chyba trzeba jeden akapit dopisać. Razz
Albo może komuś chce się objechać urząd u źródła? Wink
[link widoczny dla zalogowanych]

PS. Ciekawe czy w ogóle pewna amerykańska firma, której wielka nazwa widnieje na tej reklamie, zwróciła choćby dolara gliwickiemu urzędowi za obecność i reklamę na gliwickich autobusach. Wink


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Kwarek dnia Śro 13:00, 01 Sie 2012, w całości zmieniany 6 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
glewitz



Dołączył: 09 Maj 2008
Posty: 522
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Śro 13:01, 01 Sie 2012    Temat postu:

^^^ dobrze, żeś kwestię reklamowania facebooka poruszył, aż się zapytam, jakie zdanie na ten temat ma UM. Bo tak naprawdę nie wiadomo, na ile jest to zgodne z prawem.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Śro 19:27, 01 Sie 2012    Temat postu:

Kwarek napisał:
Albo może komuś chce się objechać urząd u źródła? Wink
[link widoczny dla zalogowanych]


Objechałem. Efekt? Wszystko jest zgodne z przepisami.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Kwarek



Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Śro 21:00, 01 Sie 2012    Temat postu:

No tak, bo urzędnik ogląda autobus z zewnątrz, a nie jeździ nim na codzień, szczególnie w deszczu, nocy czy zimie. Co z tego, że z wewnątrz nic nie widać, skoro z zewnątrz taka piękna reklama. Neutral
(nie mówię, że reklama jest zła, ale mogli sobie okna podarować. Różnicy by to większej nie zrobiło...)


Tymczasem jak wynika z niepotwierdzonych danych umieszczanych podobno powoli na przystankach KZK GOP w tym roku przeszedł sam siebie i uznał, że 16 i 17 sierpnia to "dni przedłużające weekend", nikt nie będzie wtedy kursował i można spokojnie wprowadzić wtedy rozkłady sobotnie.
Pocieszeniem podobno jest dłuższa lista linii wyjątkowo kursujących w dni robocze jak w dni robocze.

EDIT: Na WPK pojawił się aktualny wykaz stawek, za które przewoźnicy jeżdżą na poszczególnych liniach.
[link widoczny dla zalogowanych]


I jeszcze jedna rzecz odnośnie reklam na autobusach mi się przypomniała. Jak będziecie mieli okazję, to zobaczcie jak wygląda po zdjęciu jakiejś reklamy Neoplan #525 z PKS Gliwice. Tyle blachy na wierzchu to chyba jeszcze nie widziałem.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Kwarek dnia Śro 21:59, 01 Sie 2012, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:    Zobacz poprzedni temat : Zobacz następny temat  
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum postergliwice.fora.pl Strona Główna -> Infrastruktura i komunikacja Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 109, 110, 111 ... 131, 132, 133  Następny
Strona 110 z 133

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Regulamin