Autor |
Wiadomość |
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Wto 19:05, 27 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
Komunikacja autobusowa może być na poziomie Kielc, ale może być też na poziomie na przykład Luksemburga, gdzie jeździ obecnie kilkanaście hybryd.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
stachu
Dołączył: 14 Lut 2011
Posty: 358
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 10:27, 29 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
Ale nie bierzcie Kielc za przykład!!!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
mark40
Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 11:15, 31 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
kaspric napisał: | Jakbym JA miał wydać kasę na infrastrukturę KM - to zdecydowanie lepiej zainwestować w rozwój SKR na terenie miasta, |
Kasa kasie nierówna. Przykład z Częstochowy gdzie wybudowano odnogę z jedynej linii tramwajowej. Identyczny zabieg mógł być wykonany do któregokolwiek osiedla w Gliwicach
Cytat: | Komunikacyjny kontrakt stulecia
Siedem nowoczesnych tramwajów, które będą jeździć w Częstochowie, to część wielkiego kontraktu. Prawie 128 milionów zł unijnej dotacji dostała Częstochowa na rozbudowę linii tramwajowej i zakup nowego taboru. Ze 128 mln zł prawie 44 mln zł przeznaczono na tramwaje. Ze swojego budżetu Częstochowa dołożyła do budowy linii tramwajowej i na zakup taboru 34 miliony złotych. MPK miało na zakup siedmiu tramwajów 63,4 mln zł, z czego 85 proc. daje Unia Europejska. Przedsiębiorstwo wybrało najtańszą z czterech ofert - bydgoskiej PESY za 50,3 mln zł. | 34 mln to są przecież grosze.
Na FB na tablicy pojawił się dziś link: Jaworzno zawstydzi Gliwice?
Tramwaj w Jaworznie
To nie prima aprilis. W Jaworznie są planowane dwie linie tramwajowe – ze Skałki na Osiedle Stałe, przez Centrum i Leopold oraz do Szczakowej. Cały projekt ma być w zgodzie ze środowiskiem- tramwaje mają być ekologiczne i zasilane energią słoneczną.
Już za kilka lat w Europie będą coraz to większe restrykcje ograniczające emisję CO2. Jak tłumaczy Tomasz Tosza z Wydziału Inwestycji tramwaje są dla nas szansą, między innymi dlatego, że będą ekologiczne. Do aspektu ekologicznego dochodzi także kwestia finansowa. Wprowadzenie dwóch linii tramwajowych byłoby bardzo dobrym rozwiązaniem komunikacyjnym.
Tramwaj przemieszczałby się w takich miejscach, gdzie obsługiwałby jak największą ilość mieszkańców. Nie wiemy jeszcze kto będzie obsługiwał tramwaje jeśli dojdzie do inwestycji. Prawdopodobnie byłoby to Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej. Istnieje szansa, że podróż tramwajem będzie darmowa. Chodzi o to, aby nie płacić dwukrotnie za bilet. Jest planowane takie rozwiązanie, aby osoba, która skorzysta z autobusu, w przypadku gdy musi się przesiąść, skorzystała z darmowego tramwaju.
Polecam materiał filmowy [link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Kwarek
Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Sob 12:08, 31 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
Tramwaje zasilane energią słoneczną? Darmowe przejazdy?
Coś nie wierzę w pierwsze zdanie...
Dobra, wideo przedstawia już nieco bardziej realne informacje, ale dalej coś to zbyt innowacyjne jak na polskie warunki. Takie w sam raz na jutro.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Kwarek dnia Sob 13:18, 31 Mar 2012, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Sob 18:43, 31 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
Innowacyjne czy nie, od samego gadania żadna linia tramwajowa jeszcze nie powstała. Franek też może jutro wyjść przed kamerę i powiedzieć, że planuje budowę 50 km sieci tramwajowej. I co z tego? Nic, bo liczą się działania, a nie szumne zapowiedzi.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
kaspric
Administrator
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kopernika
|
Wysłany: Sob 19:06, 31 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
Mi to brzmi jak prima apprillis .
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
proso2
Dołączył: 03 Wrz 2010
Posty: 194
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Sob 23:54, 31 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
Być może jeszcze nie ma na świecie tramwaju zasilanego energią słoneczną, ale nie jest to pomysł nierealny.
Od kilku lat w Bydgoszczy kursują 2 tramwaje wodne zwane słonecznikami http://www.youtube.com/watch?v=ULS3MsV8opA
[link widoczny dla zalogowanych]
Ale pociągi już korzystają z takiej energii, np. w Belgii [link widoczny dla zalogowanych]
Ten pomysł z panelami na dachu tunelu jest dość oryginalny.
Jeżeli pociąg może przejechać 25 km [link widoczny dla zalogowanych]
to tramwaj pewnie więcej przy mniejszej ilości paneli, a Jaworzno ma duże połacie nieużytków, które dawno straciły przydatność rolniczą.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Nie 5:47, 01 Kwi 2012 Temat postu: |
|
|
Energia słoneczna fajna rzecz, ale co zrobić w pochmurne dni? Zawiesić kursy? Taki tramwaj i tak musiałby być podłączony do tradycyjnej sieci energetycznej.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
proso2
Dołączył: 03 Wrz 2010
Posty: 194
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Nie 7:14, 01 Kwi 2012 Temat postu: |
|
|
Pewnie nie zauważayłeś, że coraz więcej sygnalizacji świetlnych przejść dla pieszych jezt zasilanych z paneli słonecznych wspomaganych akumulatorami, a wszystko mieści się na tych samych słupach i nawet kable ograniczają się tylko do połączeń między słupami.
Każde urządzenie elektryczne, w przypadku jego ważności ma dwa lub więcej systemów zasilania, np. szpitale mają generatory prądu, żeby w razie awarii dostaw zewnętrznych móc działać dalej. To samo będzie dotyczyło tramwajów i w przypadku braku słońca przez kilka dni z rzędu będzie musiało się włączyć zasilanie awaryjne z elektrowni tradycyjnej.
Nie znam szczegółów technicznych, ale nowe tramwaje zazwyczaj przy hamowaniu zamieniają silniki w prądnice i oddają trochę energii do sieci, a korzystanie z baterii słonecznych na pewno poprawi ten bilans.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Nie 8:15, 01 Kwi 2012 Temat postu: |
|
|
proso2 napisał: | To samo będzie dotyczyło tramwajów i w przypadku braku słońca przez kilka dni z rzędu będzie musiało się włączyć zasilanie awaryjne z elektrowni tradycyjnej. |
Przez kilka dni? Co najwyżej przez kilka godzin. Biorąc pod uwagę ile energii zużywa przeciętny tramwaj (łączna moc silników Konstala to 160 kW), trudno mi sobie wyobrazić akumulatory, które zgromadziłyby energię na więcej, niż kilka godzin pracy.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Nie 8:19, 01 Kwi 2012 Temat postu: |
|
|
PS. Akumulatory standardowo montowane w trolejbusach pozwalają na przejechanie bez sieci 4 km.
(zepuło mi się edytowanie postów)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
wix
Dołączył: 17 Maj 2008
Posty: 1201
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Tarnowskie Góry
|
Wysłany: Nie 9:11, 01 Kwi 2012 Temat postu: |
|
|
dostawę energii ogranicza głównie noc, chmury tak bardzo nie przeszkadzają (zdaje się że przechodzi i tak ok 89% energii). Problemem by były raczej dni zimowe, bo o 16 wyłączać tramwaj to trochę głupio
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
m966
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Eisengiesserei
|
Wysłany: Nie 10:11, 01 Kwi 2012 Temat postu: |
|
|
Nie całą energię słoneczną da się zamienić na prąd. Tę część, którą się da zamienić, chmury w większości zatrzymują (promieniowanie rozproszone całkiem nieźle zamienia się natomiast na ciepło). Jeszcze trzeba by też policzyć, ile tych paneli fotowoltaicznych trzeba by zastosować, żeby uzyskać moc wystarczającą do napędzenia tramwaju. Domyślam się, że baaaardzo dużo. Przeciętny panel (ok. 1 x 1 m) daje bodajże 150 W. Na jeden tramwaj potrzeba tysiąc takich paneli.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez m966 dnia Nie 10:21, 01 Kwi 2012, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Kwarek
Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Nie 10:36, 01 Kwi 2012 Temat postu: |
|
|
Ja tylko ciekaw jestem jaki realny wpływ na środowisko by miała taka elektrownia słoneczna. Jak zmieni klimat miejsca w którym się znajduje, ile niebezpiecznych substancji zostanie zużyte do jej stworzenia, co ile lat trzeba będzie ją przebudowywać i takie tam drobiazgi. Żeby potem nie wyszło, że zwykła elektrownia węglowa jest bardziej ekologiczna.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
kaspric
Administrator
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kopernika
|
Wysłany: Nie 14:19, 01 Kwi 2012 Temat postu: |
|
|
Ja jestem ciekawy, czemu w związku z tymi rewelacjami inwestycje tramwajowe w UE są w sumie dość nieliczne, a całe systemy autobusowe nie są zamieniane na taki "darmowy" transport
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|