Forum postergliwice.fora.pl Strona Główna

Tramwaj w Gliwicach, a teraz to i gdzie indziej ;-)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 60, 61, 62  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum postergliwice.fora.pl Strona Główna -> Infrastruktura i komunikacja
Autor Wiadomość
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Pon 22:49, 13 Kwi 2009    Temat postu:

gośćA napisał:
Jakby nie patrzeć komunikacja zbiorowa na G.Śląsku - /nie w żadnej Silesii/ jest znacząco gorsza niż innych dużych zespołach miejskich.


Nie może być inaczej. Jeśli w Krakowie na KM wydaje się 350 mln zł rocznie, a w całym obszarze KZK GOP (2-3 razy więcej mieszkańców) tylko 430 mln zł na rok.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gośćA



Dołączył: 30 Sty 2009
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Wto 11:10, 14 Kwi 2009    Temat postu:

Witam!

Więc trzeba to zmienić - ale nie tylko poziom finansowania komunikacji zbiorowej ale i jej organizację. Tego - tak uważam - nie uda się zrobić ewolucyjnie. Więc potrzebne są drastyczniejsze metody.
Wyjście G z KZK może spowodować odejście z tej organizacji innych gmin - i próbę tworzenia nowego tworu o bardziej przejrzystych zasadach działania - z dokładniejszym rozdziałem kosztów i płatności.

KZK nie jest zainteresowany zmianami bo dotkną one sam Zarząd i układy które być może są niezłym "przychodem pośrednim" organizatorów.
Będzie wprowadzał zmiany pod hasłem rewolucji - tak naprawdę słabo przenoszące się nad efekty działalności.

Myślę że PF - UM od dawna myśli nad taką alternatywą - i że groźby z jego strony nie są tylko straszeniem KZK. Jednak czas ucieka - a niektóre "dane" KZK mogą być przyczyną złego odbioru /likwidacji/ T.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
mark40



Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 18:28, 14 Kwi 2009    Temat postu:

Kontunuujmy Wink

m966 napisał:
Ja myślę, że miast nieinwestujących w tramwaje jest znacznie więcej, niż tylko Gliwice. Tyle tylko, że tam linie tramwajowe zlikwidowano już wcześniej, a my likwidujemy dopiero teraz. Nie jest dla nikogo tajemnicą, że tramwaje nie są rozwiązaniem uniwersalnym i nie dają się przypasować do każdego miasta.

Do Gliwic jak najbardziej da sie je przypasowac, Co do innych miast to zalezy jakie to sa miasta. Dla miast świata biedniejszego, mających ogromne problemy transportowe łatwiejsze i tansze jest inwestowanie w autobusy. Co innego w Europie, gdzie potrzeba transportu idzie w parze wraz z podnoszeniem jakości życia i aktywacji terenów położonych przy ciągu. Inwestuje się w wydajny, ale jednocześnie cichy, czysty i spokojny środek transportu. W śródmieściu nie można sobie pozwolić na generowanie hałasu i spalin, trzeba stawiać na jakość, by przyciągnąć ludzi, uatrakcyjniać przestrzenie publiczne, zachować kondycję kamienic. Tramwaj się w Europie sprawdza z powodzeniem.

m966 napisał:
Zresztą, myślę, że wiele robi też ta obiegowa opinia, że tramwaje dodają miastu prestiżu. Dla takiego Elbląga to pewnie jest jakaś dodatkowa motywacja. Szczególnie, że udało im się raz pozyskać dodatkowe pieniądze z UE na ten cel. Ale teraz już im tak gładko nie idzie.
Jak nie idzie. Elblag zdobył koljnych 50 mln dotacji na modernziajce sieci i zakup trawmajów do 2010 roku.


m966 napisał:
Policzyłem 14 zł (netto), bo miałem na myśli skład 105-tek, a nie solówkę. W końcu porównujemy do przegubowych Ikarusów na 6/840/870.
Ok, ikarus jest jednak mniej pojemny i jakby nie było mniej wygodny. Oczywscie jest drożej, ale tak jest w każdym innym miescie, poza GOPem takze. Ta róznica nigdzie nie stanowi pretkstu do zamiany bany na bus.

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez mark40 dnia Wto 18:51, 14 Kwi 2009, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
mark40



Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 18:44, 14 Kwi 2009    Temat postu:

kaspric napisał:
Kto odpowiada za niższe zyski z biletów, skoro jest to jedna z lepiej zapełnianych linii w GOP? Poza tym... jakie dotowanie? Teraz wychodzi, że oprócz wyższych wzkm, finansowania przebudowy torowisk, jeszcze się dotuje? Nie widzisz, jaki to jest worek bez dna? Co gorsze, jest to dotowanie spółki obcej, na którą ma się niewielki wpływ.
Mam na myśli doatcje pod postacią dopłaty do wzkm. Oprócz tego nie ma zadnych innych dotacji. Nie chodzi o to ze zyski z biletów sa na określonym poziomie, bo ten poziom trudno ocenić, takich informacji nie posiada nawet KZK GOP, ale oczywistym ejst, ze te zyski są wieksze w miescie, w którym jest kilka linii tramwajowych, niz w miscie w którym jest jedna.

kaspric napisał:
Na jakiej podstawie tak twierdzisz? Tramwaje LF powinny pojawić się proporcjonalnie do wkładu miast, problem w tym, że obecnie trzeba stwierdzić, że to Gliwice (i inne miasta) dotują tramwaje LF w innych miastach.
Bynajmniej. Zreszta też trdno to ocenic bo nikt nie monitoruje dokładych przepływów dotacji z miast do momentu ich wydania. Innymi słowy dotacja Gliwc do KZK GOP na tramwaje, która wraca do TS w postaci zapłaty za przejchane wzkm mozę byc wydana przez spółkę np na wynagrodzenia, inne koszty, przede wsyztskim bieżace. Oczywisćie mozna w jakis sposób wyliczyc procentowy udział danego miasta ze swojej doatcji przypisujac ja do kwoty/raty kredytu. Ale tak jak napisałem. Gliwicka doatcja w porównaniu z katowicką/chorzowską/bytomską jest dosyć niska, nie mówiąc już o zsumowaniu doatcji ze wszystkich miast. Jesli by jeszcze doliczyć wpływy z biletów (które jak juz wczesniej wpsomniałęm są większe w misćie z kilkoma liniami, niz z jedną) to ta różnica jest jeszcze większa.

kaspric napisał:
Wiem, ale wszystko i tak się do tego samego sprowadza. Prościej mówić o współpracy z TŚ, jeśli te TŚ zakładają inwestycje w danym mieście. Gliwice za to traktują po macoszemu, o czym najlepiej świadczy to, że w całej dyskusji TŚ jedyne, co potrafią zrobić, to przerzucić kilka zmodernizowanych 105tek do Gl i obkleić je w hasło, to trochę mało.
Mało, nie mało, powiedzmy sobie szczerze, ze Gliwic w najbliższych latach nie byłoby satć na wiecej Wink

kaspric napisał:
Totalnie nie pojmuję tego argumentu o napełnieniach krakowskich. Przecież to, że miasto jest 5x większe wcale nie oznacza, że w tramwajach jest 5x więcej pasażerów. Opłacalność zawsze będzie zależeć od napełnień na konkretnej trasie oraz stosunku tych napełnień do wartości koniecznej inwestycji. Może i tramwaje w Krakowie jeżdżą do Nowej Huty, ale jeżdżą też na Bieżanów czy Bronowice.
Dodam, ze jest w Krakowie kilka linii, kursujacych co 20 minut obsługiwanych taborem pojedynczym.

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez mark40 dnia Wto 18:46, 14 Kwi 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Wto 22:27, 14 Kwi 2009    Temat postu:

mark40 napisał:
Inwestuje się w wydajny, ale jednocześnie cichy, czysty i spokojny środek transportu.


Póki co 105-tki do cichych niestety nie należą.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Wto 23:06, 14 Kwi 2009    Temat postu:

mark40 napisał:
Mam na myśli doatcje pod postacią dopłaty do wzkm. Oprócz tego nie ma zadnych innych dotacji. Nie chodzi o to ze zyski z biletów sa na określonym poziomie, bo ten poziom trudno ocenić, takich informacji nie posiada nawet KZK GOP, ale oczywistym ejst, ze te zyski są wieksze w miescie, w którym jest kilka linii tramwajowych, niz w miscie w którym jest jedna.
No to przynajmniej proporcjonalnie. Widzisz, dajnie wychodzi to 5% - niby Gliwice są właścicielami, ale wychodzi na to, że mają 1 linią, Kato kilka, więc trzeba poczekać w kolejce.
mark40 napisał:
Bynajmniej. Zreszta też trdno to ocenic bo nikt nie monitoruje dokładych przepływów dotacji z miast do momentu ich wydania. Innymi słowy dotacja Gliwc do KZK GOP na tramwaje, która wraca do TS w postaci zapłaty za przejchane wzkm mozę byc wydana przez spółkę np na wynagrodzenia, inne koszty, przede wsyztskim bieżace. Oczywisćie mozna w jakis sposób wyliczyc procentowy udział danego miasta ze swojej doatcji przypisujac ja do kwoty/raty kredytu. Ale tak jak napisałem. Gliwicka doatcja w porównaniu z katowicką/chorzowską/bytomską jest dosyć niska, nie mówiąc już o zsumowaniu doatcji ze wszystkich miast. Jesli by jeszcze doliczyć wpływy z biletów (które jak juz wczesniej wpsomniałęm są większe w misćie z kilkoma liniami, niz z jedną) to ta różnica jest jeszcze większa.
Primo dotacje powinno się liczyć od linii a nie od miasta (bo tak to jakie można mieć pretensje do władz miasta, skoro sam tutaj dowodzisz, że Gliwice mają mniejsze dotacje, więc co się dziwimy, że mamy gorszy tabor?), po drugie wpływy z biletów są niższe tylko i wyłącznie przez nieprzystająze taryfy biletowe. Wina po stronie KZK.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kwachu89



Dołączył: 10 Cze 2008
Posty: 514
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 23:10, 14 Kwi 2009    Temat postu:

m966 napisał:


Póki co 105-tki do cichych niestety nie należą.


Te po modernizacji jak najbardziej...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Kwarek



Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Śro 20:03, 15 Kwi 2009    Temat postu:

A w Zabrzu się opłaca. Ten sam tramwaj "znikąd do nikąd" Razz
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
mark40



Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 20:44, 15 Kwi 2009    Temat postu:

Niby biednijsze Zabrze ale na komunikacji nie oszczędza. Jeszcze artykuł z PAP

Remont infrastruktury tramwajowej

W ciągu najbliższych trzech lat władze Zabrza przeznaczą ponad 16 mln zł na przygotowanie remontów torowisk na terenie tego miasta.


W środę przedstawiciele zabrzańskiego samorządu i władz spółki Tramwaje Śląskie (TŚ), która obsługuje w regionie komunikację tramwajową, podpisali w Zabrzu porozumienie ws. zapewnienia środków na finansowanie planowanych w tym mieście inwestycji.

To drugie takie, po Chorzowie, porozumienie w aglomeracji katowickiej - od przejęcia z końcem ub. roku wcześniej państwowej, a potem komunalnej spółki TŚ bezpośrednio przez 12 śląskich i zagłębiowskich samorządów. Porozumienie przewiduje podwyższenie przez miasto kapitału Tramwajów w drodze objęcie akcji nowej emisji - za ponad 16 mln zł.

Pieniądze te TŚ wykorzystają jako wkład własny dla sfinansowania szacowanych na ok. 32 mln zł zabrzańskich inwestycji. W pozostałej części zostaną one sfinansowane przez Unię Europejską w ramach wartego 100 mln euro programu modernizacji infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej na Śląsku i w Zagłębiu przed Euro 2012.

Najpierw, kosztem rzędu 2 mln zł, przygotowana zostanie dokumentacja planowanych w Zabrzu remontów. Obejmą one kilkusetmetrowe odcinki podwójnych torowisk w dzielnicach Biskupice i Maciejów, a także ok. 2,3 km pojedynczego toru biegnącego pośrodku zdewastowanej obecnie, wiodącej od centrum miasta w kierunku autostrady A4, ulicy 3 Maja.

Ta ostatnia inwestycja oznacza zachowanie jednej z nielicznych w Polsce linii wiodących w większości pojedynczym torem. Linia nr 3 od ponad 50 lat łączy południową dzielnicę miasta Makoszowy z położonymi na północ od centrum Mikulczycami. W ostatnich latach rozważano jej likwidację ű ze względu na koszt jej utrzymania i niewielką przepustowość.

"Nikogo nie trzeba przekonywać, jak ważna jest komunikacja publiczna w mieście. Istotne jest również podnoszenie jakości środków transportu, które już funkcjonują. Chcemy, by podróż tramwajem była nie tylko szybka i bezpieczna, ale i wygodna" - zadeklarowała w środę prezydent Zabrza Małgorzata Mańka-Szulik.

Prezes TŚ Janusz Berkowski dodał natomiast, że pierwsze zmiany w zdewastowanej obecnie infrastrukturze tramwajowej będą widoczne w 2010 r., a odczuwalna poprawa standardu nastąpi za dwa - trzy lata.

Decyzja władz Zabrza, obecnie czwartego miasta - po Katowicach, Sosnowcu i Bytomiu - pod względem wielkości udziałów w TŚ, potwierdza różnorodność stanowisk śląskich i zagłębiowskich samorządów, co do finansowania stanowiącej jeden system infrastruktury tramwajowej w aglomeracji.

Część miast, wskazując na rosnące koszty utrzymania tramwajów, zmniejsza ponoszone nań nakłady, co skutkuje cięciem kursów lub likwidacją linii. W Będzinie od marca ograniczono kursowanie trzech z sześciu linii, a władze Gliwic od dawna rozważają rezygnację z tramwajów.

Sieć tramwajowa w aglomeracji katowickiej jest najdłuższa w Polsce - obejmuje ok. 350 km torów, w większości w złym stanie technicznym. Ok. 240 wyjeżdżających codziennie na trasy tramwajów rocznie przejeżdża łącznie ok. 19 mln kilometrów. Średni wiek taboru to ponad 30 lat; 5 proc. to kilkuletnie wozy niskopodłogowe.

(PAP)
[link widoczny dla zalogowanych]

Dodajmy, ze linia 3 jest mniej obłożona od 1/4. No ale widać kto myśli perspektywistycznie. Brawa dla prezydent Zabrza Cool .

kaspric napisał:
No to przynajmniej proporcjonalnie. Widzisz, dajnie wychodzi to 5% - niby Gliwice są właścicielami, ale wychodzi na to, że mają 1 linią, Kato kilka, więc trzeba poczekać w kolejce.

Primo dotacje powinno się liczyć od linii a nie od miasta (bo tak to jakie można mieć pretensje do władz miasta, skoro sam tutaj dowodzisz, że Gliwice mają mniejsze dotacje, więc co się dziwimy, że mamy gorszy tabor?), po drugie wpływy z biletów są niższe tylko i wyłącznie przez nieprzystająze taryfy biletowe. Wina po stronie KZK.
Nie pisałem tego zeby dowieść ze Gliwicom należy sie później, bo masz racje, że to należy odnieśc do konkretnych linii nawet kiedy jest ich kilka w mieście, choc oczywiscie wtym momencie nowe tramwaje moga jezdzić po kilku liniach nie po jednej, a nawet miedzy miastami. Ale wskazuje na fakt, że Gliwice nie dopłącaja tak duzo jak to zostało przedstawione i jakby sie wydwać mogło niektórym ze te kwoty idą w milonach. Gdyby takie Gliwce dogadały sie z Zabrzem, to mogłoby z tego wyjść coś konkretnego. A tak (napisze wprost, prosze się nie obrazać) Gliwce są dupowate, ze nie korzystają z okazji (w sumie jako jedyne, no... w parze z Bedzinem) Wink .

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez mark40 dnia Śro 20:47, 15 Kwi 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Śro 21:37, 15 Kwi 2009    Temat postu:

Zabrze jest w trochę innej sytuacji. Po pierwsze, linii mają więcej (większe mają też udziały w TŚ), więc nie tak łatwo byłoby je zastąpić autobusami. Po drugie, kursują do dużo większych (niż w Gliwicach) dzielnic: Poręba, Biskupice, Mikulczyce, Makoszowy. Oba przypadki ciężko więc porównywać.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
mark40



Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 22:04, 15 Kwi 2009    Temat postu:

Taa. Na kazdy arument znajdujesz jakieś "wyjaśnienie" Razz . Czekam aż napiszesz ze w Gliwcach ziemia jest bardziej płaska, a zimy bardziej mroźne, dlatego nie opłaca sie inwestować w tramwaje Very Happy

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez mark40 dnia Śro 22:04, 15 Kwi 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Kwarek



Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 1449
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Śro 22:09, 15 Kwi 2009    Temat postu:

m966 napisał:
Zabrze jest w trochę innej sytuacji. Po pierwsze, linii mają więcej (większe mają też udziały w TŚ), więc nie tak łatwo byłoby je zastąpić autobusami.
A czemu nie tak łatwo? Podało by się parę argumentów jak (przykłady wzięte z powietrza):
- linia 3 jest jednotorowa, tramwaje są opłacalne tylko dla linii dwutorowych. Wyciąć i w zamian 5 autobusów.
- 1/4 do Gliwic jedzie tak właściwie donikąd, nie ma tam nic i ludzie też nie jeżdżą. Wyciąć. Nic w zamian nie trzeba, bo jest 6/840/870. Zajezdnia? A po co, Stroszek da sobie radę, skoro już do Chorzowa wysyła tramwaje. Wink
- 1 za Porembą jest jednotorowa, dodatkowo chebziańskie "tuneliki" uniemożliwiają wysyłanie tam składów. Wyciąć.
- tramwaj jest nieekologiczny Razz
- miasto zaoszczędzi na już 32 mln, dodatkowo nie będzie musiało wydać 300 mln na poważne remonty by zaczęły się tam poruszać tramwaje niskopodłogowe. Bieżący remont tego nie umożliwia, więc za te pieniądze można kupić Solarisy i puszczać je parami.

PS. Za czyich rządów zlikwidowano pętlę pod zabrzańskim dworcem? Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Śro 22:30, 15 Kwi 2009    Temat postu:

mark40 napisał:
Nie pisałem tego zeby dowieść ze Gliwicom należy sie później, bo masz racje, że to należy odnieśc do konkretnych linii nawet kiedy jest ich kilka w mieście, choc oczywiscie wtym momencie nowe tramwaje moga jezdzić po kilku liniach nie po jednej, a nawet miedzy miastami. Ale wskazuje na fakt, że Gliwice nie dopłącaja tak duzo jak to zostało przedstawione i jakby sie wydwać mogło niektórym ze te kwoty idą w milonach. Gdyby takie Gliwce dogadały sie z Zabrzem, to mogłoby z tego wyjść coś konkretnego. A tak (napisze wprost, prosze się nie obrazać) Gliwce są dupowate, ze nie korzystają z okazji (w sumie jako jedyne, no... w parze z Bedzinem) Wink .
Nie ma co do tego wątpliwości, ale wskazuję po prostu na to, że argumenty władz nie są bezpodstawne. Powiedzmy sobie szczerze, nie ma szans na przekonanie władz miasta do pozostania w tym, co jest, więc jeśli chcemy uratować w Gliwicach tramwaje, trzeba zaproponować takie posunięcia, które będą uwzględniały argumentację UM i wychodziły jej na przeciw. Upieraniem się, że władze są dupowate, nie zdziałamy za wiele, a zostanie tylko racja, a nie tramwaje.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
OczeQ



Dołączył: 21 Cze 2008
Posty: 58
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: z kątowni

PostWysłany: Śro 23:12, 15 Kwi 2009    Temat postu:

Kwarek napisał:

PS. Za czyich rządów zlikwidowano pętlę pod zabrzańskim dworcem? Wink

hehehe, za kadencji jaśnie nam W KZK panującego "szefa wszystkich szefów" czyli imć Urbańczyka, co Roman na imię ma.
Dostał kopa z miejskiego stołka (pewnie również za wycięcie pętli dworcowej) i zabunkrował się w kzkgopie; czyżby frankiewicz brał przykład z bardziej doświadczonego kolegi po fachu??

(ciekawe, jaki stołek zygmunt dostanie, może zastępca prezesa ds. warzywno-owocowych) Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
megaziom



Dołączył: 03 Lis 2008
Posty: 953
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 23:16, 15 Kwi 2009    Temat postu:

Dzis na TVSie znowu mowili o tramwaju w Gliwicach przy okazji planow Zabrza - podobno z Gliwic maja zniknac ...Karliki Laughing

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:    Zobacz poprzedni temat : Zobacz następny temat  
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum postergliwice.fora.pl Strona Główna -> Infrastruktura i komunikacja Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 60, 61, 62  Następny
Strona 8 z 62

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Regulamin