Forum postergliwice.fora.pl Strona Główna

Transport szynowy
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 25, 26, 27  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum postergliwice.fora.pl Strona Główna -> Infrastruktura i komunikacja
Autor Wiadomość
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Śro 18:59, 04 Lut 2009    Temat postu:

Zacznijmy od tego, że 6,840,850 i 870 w ogóle nie powinno być.

@M966: no to po to snujemy koncepcje, by pokazać, że tramwaj pod względem urbanistycznym ma rację bytu.
Gliwice wcale nie majązłej sytuacji. Są gęsto zabudowane, ale mają na długich odcinkach wolne "szlaki" - np pod Noworybnicką, wzdłuż Andersa.
Jedyne, czego potrzeba, to odwagi, by na niektórych odcinkach dać priorytet tramwajowi, a na innych nawet cały ruch samochodowy wywalić. To bzdura, że np z Akademickiej nie dałoby się usunąć ruchu samochodowego. Kto wie, może nawet po wybudowaniu DTŚ dałoby się z Wyszyńskiego? Wszystko się da, tylko najpierw trzeba podjąć decyzję, a potem się zastanowiż, jak to wykonać (co oczywiście nie oznacza, że jeżeli się nie da, to nie można jednak zrezygnować Wink).
A dzisiaj sytuacja jest taka: tramwaj na deptaku? Frankiewicz: "Nie wyobrażam sobie". Tramwaj na Dworcowej? Moszyński: "Nie potrafię sobie wyobrazić". Cos kiepsko z tą wyobraźnią!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Śro 19:06, 04 Lut 2009    Temat postu:

A ja będę się upierał, że akurat 840 ma rację bytu. 6 też, ale od Zabrza. 850 też ma swoje plusy, których pociąg nie spełni. 870 najbardziej z nich do skreślenia.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Śro 19:20, 04 Lut 2009    Temat postu:

m966 napisał:
A ja będę się upierał, że akurat 840 ma rację bytu. 6 też, ale od Zabrza. 850 też ma swoje plusy, których pociąg nie spełni. 870 najbardziej z nich do skreślenia.
6 od Zabrza to nie 6 Razz.
Żadna z tych linii nie ma racji bytu, wszędzie powinien być dowóz do SKR i dalej koleją, na jednym bilecie. Zamaist 850 powinien być przystanek kolejowy przy alei Korfantego i tam zatrzymujące się lokalne autobusy.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Śro 19:26, 04 Lut 2009    Temat postu:

kaspric napisał:
Zamaist 850 powinien być przystanek kolejowy przy alei Korfantego i tam zatrzymujące się lokalne autobusy.


No to faktycznie doszłoby do pewnych absurdów, że jadąc spod zajezdni na Chorzowskiej do M1 musiałbym najpierw dostać się na Zabrską na przystanek SKM, tam przesiąść na pociąg do Zabrza i na Korfantego znów przesiąść się na autobus do M1. Wszystko zajęłoby mi pewnie z 10-20 minut, podczas gdy 850 pokonuje ten dystans w 2-3 minuty. I jeszcze te przesiadki z siatami pełnymi zakupów.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Śro 19:31, 04 Lut 2009    Temat postu:

^^ ale kto powiedział, że nie może być lini do M1? Chodzi o to, że nie powinno być lini między centrami miast połączonych koleją (oprócz sąsiednich). Gęsta sieć z Zabrzem jak najbardziej, ale z centrum Bytomia, z Rudą czy Chorzowem? Nie.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Robak



Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 928
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice - Kopernik

PostWysłany: Śro 19:44, 04 Lut 2009    Temat postu: :)

Temat trochę odszedł od głównej myśli, którą chciałem przekazać. Nie istotne w tej sekundzie które linie są potrzebne, które nie. Istotne by jeździły autobusy były raczej kierowane na Sośnice i stamtąd albo nacierały na centrum albo starały się włączyć do 'starego przebiegu' od mostu nad torami i jechały dalej Opolską czy Traugutta (bez znaczenia). W końcu miało być o transporcie szynowym Smile

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Robak dnia Śro 19:46, 04 Lut 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
mark40



Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 20:21, 04 Lut 2009    Temat postu:

m966 napisał:
Chodzi o to, żeby korzyści płynące z tramwaju były adekwatne do kosztów jego uruchomienia.

Korzysci takie występują. Niekoniecznie wszystko należy przliczac na zł, bo w ten sposób trzeba by wyciąć połowe linii w GOPie (zarówno autobusowych jak i tramwajowych)

Cytat:
Natomiast coraz bardziej zaczyna mnie razić (podobnie, jak Frankiewicza) uniwersalistyczne podejście do tego środka komunikacji. Tramwaj ZAWSZE jest lepszy niż autobus. Tramwaj należy utrzymać ZAWSZE i ZA WSZELKĄ CENĘ. WSZĘDZIE budują tramwaje, więc i my MUSIMY. Oczywiście, że nie musimy.

Tzn myśle, ze nikt nie bedzie gliwiczan uszczęśliwiać na siłę. Zostało tutaj (i na innym forum) przedawionych kilka poważnych argumentów przemawiajacych za dalszym funkcjonowaniem tej trasy, podczas gdy jedynym argumentem przeciw jest koszt funkcjonowania. Nawet nie wiadomo, w jaki sposób zostanie zorganizowana komunikacja autobusowa zastępcza (częstotliowśc kursów, tabor, nawet nie wiadomo ile bedzie tych hybryd, którymi się tak mydli oczy, czy może na trasie pojawią się takze ikarusy, których PKM ma jeszcze kilkadziesiat. "Zlikwidujemy tramwaj bo jest drogi, w zamian..." no właśnie, co w zamian? Tak podstawowa kwestia, a nie znajduje odpowiedzi na nią.

m966 napisał:
Tym bardziej, że to "wszędzie" dziwnym zbiegiem okoliczności odnosi się do krajów o dalece nowocześniejszej energetyce, niż nasza. Sytuacja tramwajów w Polsce, gdzie absolutna większość energii elektrycznej pochodzi z nieekologicznych i nieekonomicznych elektrowni węglowych, jest diametralnie różna, niż sytuacja tramwajów w Niemczech czy Francji, gdzie zdecydowana większość energii pochodzi z elektrowni atomowych i źródeł odnawialnych. To, że tramwaje o napędzie atomowym (pośrednio) są opłacalne itd., nie musi oznaczać, że tak samo opłacalne będą tramwaje o napędzie węglowym. Szczególnie jeśli za kilkanaście lat wejdą w życie unijne obostrzenia w emisji CO2.


Żeby odpowiedzieć zacytuje Jakuba Halora z AE w Katowicach:

"Nie należy zapominać, że nawet w przypadku zasilania z elektrowni cieplnych efektywność wykorzystania dostarczanej energii przez pojazdy elektryczne sięga 90%, podczas gdy NOWOCZESNE pojazdy samochodowe jedynie 13% energii paliwa wykorzystują do jazdy. Jeśli założyc realistyczną sprawność układu elektrowni cieplnej i sieci przesyłowej w granicach 25-30%, przewaga efektywności sieciowej trakcji elektrycznej jest nadal dwukrotna, tym bardziej że nowoczesne pojazdy zasilane z sieci zwracają do niej energię w czasie hamowania i niemal nie zużywają jej podczas postoju. W autobusach jest to nieosiągalne z braku sieci właśnie.

Oczywiście, nowoczesne diesle spełniające normę EURO 5 są wyrafinowanymi pojazdami o dość czystych spalinach, ale bardzo, bardzo daleko im w tej dziedzinie do współczesnych elektrociepłowni, gdzie z kominów wychodzi CO2+H2O, a ciepło jest wykorzystane do ogrzewania mieszkań.

A wszystko przez to, że silniczek spalinowy musi stale sobie pyrkać, czy jest obciążony, czy nie. Diesel to w dodatku rakotwórcza bomba. Za rok pojazdy tego typu nie spełniające normy EURO 4 nie wjadą do żadnego szanującego się miasta u naszych zachodnich sąsiadów, dziś jeszcze warunkowo puszcza sie EURO 2 z filtrem sadzy.

To co jeździ po naszych drogach, nie kwalifikuje się do żadnych norm. Autobus z nieszczelnym układem wydechowym, gdzie spaliny wnikają do przestrzeni pasazerskiej, powinien być natychmiast wycofany z linii, a takowe w flocie KZK GOP spotykam ostatnio nader często (pewnie przypadkiem). Należy je oklejać ostrzeżeniami tak jak pudełka z papierosami - pół godziny w takim Ikarku i masz sadzy w płucach jak po wypaleniu paczki Klubowych bez filtra. A CO2 jest cholernie niebezpieczny w mieście szczególnie zimą przy bezwietrznym niżu, bo zostaje przy ziemi i na miejscu dusi ludzi. Z wysokich kominów elektrowni rozprasza się duzo łatwiej z wiatrami w atmosferze."


m966 napisał:
Osobnym tematem jest zasobność budżetów miast i państw Zachodu, a zasobność budżetów w Polsce. Tamtejsze miasta, częstokroć przy olbrzymim wsparciu rządowym, mają dużo większą łatwość inwestowania w pewne nowoczesne rozwiązania, niż nasze miasta (w tym Gliwice). Przykładem niech będzie Edynburg, który buduje sobie linię tramwajową za 500 mln funtów. Z czego 90% to jest dotacja rządowa (u nas dotacje w najlepszym razie wynoszą 50%). To tylko pokazuje, że ślepe naśladowanie tamtejszych rozwiązań jest tyle samo głupie, co niewykonalne. Które kilkusettysięczne miasto w Polsce będzie stać na tramwaj za 2,5 mld zł? Tak więc, tramwaj w Gliwicach - tak. Jak najbardziej. Ale nie dlatego, że we Francji też budują tramwaje, ale dlatego, że jest w Gliwicach na ten tramwaj realne zapotrzebowanie. To jest właściwy tok argumentowania.
Sorry, ale prawie każde miasto w aglomeracji wykłada od kilku to kilkuset milonów złotych w zwiazku z modernizacją infrastruktury tramwajowej. Nie wierzę że Gliwic nie było stać na wydanie 12 mln w ciągu trzech lat. Przykładowo taki Sosnowiec z mniejszym budżetem od Gliwic zainwestuje do 2011 roku 84 mln (drugie tyle dostanie z UE). Zostańmy w tym Sosnowcu jeszcze na chwilę. Na jego terenie kursuje linia 15 (do Katowic). Obecnie tramwaje konczą przed osiedlem, w zwiazku z tym od centrum do Zagórza kursują one prawie puste (przez kilka kilometrów kursują składy co 15 minut ze srednim napełnienim 10 osób). Co robi Sosnowiec? Likwiduje tę linię? Nie! Wydłuży ją w głąb osiedla, kosztem 75 mln tworząc dodatkowo w Zagórzu dworzec przesiadkowy dla autobusów. W tym przypadku podejście Sosnowca do organizowania komunikacji jest na wiele wyzszym poziomie od Gliwic.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Śro 21:44, 04 Lut 2009    Temat postu:

^^ Na pewno byłoby stać. Pytanie tylko, czy wydać te pieniądze na linię Chorzowska-Daszyńskiego, czy lepiej na Łabędy-Sośnica. Nie zapominajmy, że likwidacja 1/4 nie oznacza całkowitej likwidacji komunikacji szynowej w mieście, a jedynie zmianę jej konfiguracji. Pewnie da się też zrealizować szybki tramwaj Łabędy-Sośnica, przy jednoczesnym zmodernizowaniu linii 1/4 (na co mam wielką nadzieję), ale to już będą dużo wyższe koszty. A budżet, co zawsze powtarzam, nie jest z gumy.

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez m966 dnia Śro 21:45, 04 Lut 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Śro 22:04, 04 Lut 2009    Temat postu:

^^ chciałeś Mieszko chyba napisać: wydać te pieniądze na linię Chorzowska-Daszyńskiego, czy na 1/5 linii Łabędy-Sośnica Wink

Jeszcze odnośnie Twoich pomysłów skrócenia tramwaju - boję się, że są to pomysły w stylu ograniczenia liczby kursów, bo niektóre jeżdżą prawie puste. Efekt jest taki, że linia jest mniej atrakcyjna, mniej ludzi jeździ, znowu się wycina - tu może być tak samo. Cały czas odnoszę się do 624 - na WW można zrobić fajny węzeł przesiadkowy. A jeśli nie tam, to... gdzie? Po drodze nigdzie nie ma miejsca.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Śro 22:51, 04 Lut 2009    Temat postu:

^^ Jeśli niektóre tramwaje jeżdżą "prawie puste", to tylko powinno dawać do myślenia.

A co masz na myśli pisząc o 1/5 linii Łabędy-Sośnica?

PS. W ramach KZK GOP węzły przesiadkowe nie są dobrym pomysłem, bo wciąż nie ma w powszechnym obiegu niedrogich biletów czasowych.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez m966 dnia Śro 22:52, 04 Lut 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
mark40



Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 22:55, 04 Lut 2009    Temat postu:

m966 napisał:
^^ Na pewno byłoby stać. Pytanie tylko, czy wydać te pieniądze na linię Chorzowska-Daszyńskiego, czy lepiej na Łabędy-Sośnica.

Ja bym tych inwestycji w ogóle ze sobą nie łączył. Przecież ta kolejka scince fiction miałaby dopiero byc realizowana po 2013 roku. Do tego czasu spokojnie można wyporządzić linię tramwajową.

Cytat:
Nie zapominajmy, że likwidacja 1/4 nie oznacza całkowitej likwidacji komunikacji szynowej w mieście, a jedynie zmianę jej konfiguracji.
Co należy rozumieć przez określenie "zmianę jej konfiguracji"? Wybuduje się inna trasę w oderwaniu od aglomeracji, hmm, a skad Gliwice wezmą tabor tramwajowy? Przecież to jasne, że likwidacja 1/4 = definitywny koniec tramwajów w Gliwicach. Zaczynać od zera jest niezwykle trudniej, a żeby jeszcze coś zlikwidować żeby wrócić do punktu wyjscia sprzed 100 lat to trzeba mieć trchę nie po kolei w głowie (nie obrażajac nikogo) Jeśli chodzi o tą kolejkę SF to znowu powstaje kwestia taboru. Tabor kolejowy jest 2,5 razy droższy od tramwajowego.

Cytat:
Pewnie da się też zrealizować szybki tramwaj Łabędy-Sośnica, przy jednoczesnym zmodernizowaniu linii 1/4 (na co mam wielką nadzieję), ale to już będą dużo wyższe koszty. A budżet, co zawsze powtarzam, nie jest z gumy.
Obie inwestycje nie musiałyby przebiegać równocześnie.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Śro 23:23, 04 Lut 2009    Temat postu:

m966 napisał:
PS. W ramach KZK GOP węzły przesiadkowe nie są dobrym pomysłem, bo wciąż nie ma w powszechnym obiegu niedrogich biletów czasowych.
JEden absurd nie może być argumentem za innym absurdem. Cały system jest do wymiany i jeżeli Frankiewicz nie potrafiłby zreformować KZK, to ma je pocałować w 4 litery i organizować komunikację na własną rękę. Tychy pokazały, że da się nawet z PKP dogadać

Co do kolejki do Łabęd: IMO to ma tylko sens, jeśli będzie się opierać o tabor tramwajowy. Rozstaw szyn jest ten sam, wchodzi w grę tabor dwusystemowy albo pociągnięcie nowych torów równolegle do magistrali. Tabor kolejowy ma jednak nieco za dużą pojemność, no, chyba, że chcemy kolejkę z częstotliwością 2 kursy na godzinę. To ja za coś takiego dziękuję.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez kaspric dnia Śro 23:28, 04 Lut 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Robak



Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 928
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice - Kopernik

PostWysłany: Czw 9:28, 05 Lut 2009    Temat postu: :)

Mówiąc o linii Łabędy - Sośnica ja także myślę tylko o taborze tramwajowym, a nie kolejowym. Jak wspomniał Kaspric rozstaw torów jest ten sam. Z resztą to i tak bez znaczenia czy ten sam czy nie bo przecież linia ma być wybudowana, a nie przekształcona z istniejących torów PLK. Swoją drogą te i tak by się nie zgodziły. Tak więc na moje oko to powinien być tramwaj na torowisku tramwajowym. Powinien być 2 systemowy bo dzięki temu i dzięki połączeniu torowiska tramwajowego z kolejowym tak by tramwaj mógł korzystać z torów PLK w kierunku Pyskowic, na których ruch już nie jest tak duży. Nawet jeśli do Pyskowic miałby jeździć co 2 tramwaj to jest to czasowo wielka konkurencja dla 677 i w ten sposób pyskowiczan można by wozić tramwajem (jeśli Pyskowice odbudowałyby sobie byłą bocznice do Pyskowice miasto to byłoby jeszcze lepiej). Zwłaszcza, że torowisko tramwajowe jest chyba tańsze niż kolejowe (nie wiem). Z drugiej strony, włączając torowisko tramwajowe do linii PLK to tramwaj dwusystemowy mógłby obsługiwać np. ruch do Bytomia. Do jego obsługi wystarczy 1 osoba, a pociągu co najmniej 2. Dodatkowo pociąg zużywa więcej energii oraz potrzebuje znacznie dłuższych i wyższych peronów, a tramwaj nie. Wielu się skarży, że pociąg tam nie obsługuje ruchu między Gliwicami a Bytomiem. Owszem, a tramwaj byłby skuteczniejszy. Zwłaszcza, że bezpośrednio z Bytomia i Zabrza wiózłby ludzi do Łabęd (po drodze na węźle przy Kopernika w okolicy planowanej estakady Kopernik - Portowa mogli by się przesiadać na autobusy i jechać do zakładów KSSE). W ten sam sposób można by ożywić ruch (lecz z mniejszą częstotliwością) do: Knurowa a nawet Rybnika, Do Orzesza przez Gierałtowice i Przyszowice, a nawet do Katowic Ligoty przez Makoszowy i Kochłowice. Technicznie i teoretycznie to możliwe. Budowa przystanków tramwajowych jest znacznie tańsza od infrastruktury PLK. Oczywiście na wymienionych liniach to on jest gospodarzem i mógłby mieć jakieś wątpliwości by udostępniać tory pod tramwaj. Lecz nawet jeśli tramwaje miałyby po nich jeździć z częstotliwością 20 - 30 min to i tak jest to atrakcyjna opcja. Oczywiście wymaga tramwajów dwusystemowych, które poradzą sobie z różnicą napięcia w sieci. W PL takich nie ma, ale na świecie są. Karlshule w Niemczech zasłynęła takim rozwiązaniem.
A jeszcze co do opcji tramwaju do Knurowa to porównując dystans jaki tramwaj by z dworca jechał do Sośnicy i tam torami PLK przez Gierałtowice to jest to taka sama odległość jak pociągiem z Gliwic do Świętochłowic. Zatem na zasadzie szacunku jak szybko pociąg PKP pokonuje ten dystans i z założeniem, że tramwaj pojedzie tam samo + niezbędne przystanki to jest to o kilka minut krótszy przejazd względem autobusów (np. 194). Doliczając, że autobus może stać w korkach to atut tramwaju rośnie. Z kolei puszczając tramwaj dalej do Rybnika Gliwice i ta część GZMu zyskała by połączenie szynowe (dotąd tylko PKS i auto) ze stolicą ROW'u. Od Knurowa tory idą już prosto do Rybnika więc czas przejazdu byłby również konkurencyjny z PKS.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Czw 11:02, 05 Lut 2009    Temat postu:

No to mam złą wiadomość, bo wszystko wskazuje na to, że to będzie tabor kolejowy na torach kolejowych. Absolutnie nie ma w planie budowy nowego torowiska. Bo też nie ma gdzie (patrz przewężenie koło Forum). No i na dzień dzisiejszy raczej nie myśli się o dwusystemowych tramwajach, ale jakichś szynobusach. Naprzykład o takim [link widoczny dla zalogowanych] - 60 miejsc siedzących.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Czw 18:43, 05 Lut 2009    Temat postu:

^^ Mieszko, o czym się myśli dzisiaj, nie ma naprawdę wielkiego znaczenia. Jeszcze jest mnóstwo czasu na decyzję. Przecież ta linia nawet nie ma żadnego studium wykonalności.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:    Zobacz poprzedni temat : Zobacz następny temat  
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum postergliwice.fora.pl Strona Główna -> Infrastruktura i komunikacja Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 25, 26, 27  Następny
Strona 17 z 27

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Regulamin