Forum postergliwice.fora.pl Strona Główna

Transport szynowy
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 25, 26, 27  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum postergliwice.fora.pl Strona Główna -> Infrastruktura i komunikacja
Autor Wiadomość
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Pią 18:38, 06 Lut 2009    Temat postu:

m966 napisał:
Być może jestem trochę za bardzo uwiązany w teraźniejszości. To chyba dlatego, że nie chcę, żeby moje koncepcje były oderwanym od rzeczywistości fantazjowaniem, ale żeby były możliwe do realizacji tu i teraz. Nie planuję żadnych tuneli ani innych cudów, tylko proste, (jak sądzę) niedrogie rozwiązania.
Problem Mieszko chyba w tym, że w większości przypadków (jeśli chodzi o transport) tylko fantazyjne projekty mają sens.
Weźmy na przykład linię Łabędy-Centrum. Uważasz, że byłaby opłacalna bez Kopernika? A teraz czy przystanek na Koperniku miałby sens w obecnym przebiegu? Trzeba zrobić nitkę na Kopca.
Podobnie było z linią Gliwice-Bytom. Zamiast fantazjować, czyli choćby zrobić przystanek w Zabrzu, wykorzystano to, co jest. Poza tym nikt nie pomyślał o wspólnym bilecie. Efekt widzimy - już tną, bo się nie opłaca (wg nich ofkoz)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Pią 19:10, 06 Lut 2009    Temat postu:

kaspric napisał:
Weźmy na przykład linię Łabędy-Centrum. Uważasz, że byłaby opłacalna bez Kopernika? A teraz czy przystanek na Koperniku miałby sens w obecnym przebiegu? Trzeba zrobić nitkę na Kopca.


Wydaje mi się, że miałby. Dzisiaj też, żeby dojść na autobus, trzeba iść na obwodnicę. A z obwodnicy do torów to już są trzy kroki. Tak więc wiele zarobić się tutaj nie da, a do centrum osiedla z tym tramwajem i tak nie wjedziesz. No chyba, że będziesz kopał tunele.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Robak



Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 928
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice - Kopernik

PostWysłany: Pią 19:59, 06 Lut 2009    Temat postu:

A w przypadku tramwaju nie byłoby problemu bo jeśli chcesz ciągnąć linię na Kopernik to masz miejsce na pętlę za blokiem tam gdzie sklep Gusia. A to już niemal centrum osiedla.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Robak



Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 928
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice - Kopernik

PostWysłany: Pią 20:03, 06 Lut 2009    Temat postu:

Nie mam jeszcze zdania na ten temat, ale ja bym raczej nie wprowadzał tej linii na osiedle. Niech przebiega wzdłuż torów aż do Łabęd. Choć zastanawiałem się czy nie byłoby dobrze wpuścić ją na teren osiedla choćby kawałkiem i tak aby dalej wiodła do Łabęd koło centrum logistyki Lilla Muller. Ale później w Łabędach trzeba by gdzieś ją upchać. Więc może lepiej nie ruszać. Poza tym na Koperniku to ja bym wykorzystał budowany niedługo most do Portowej i utworzył pod nim przystanek dla transportu szynowego a nad nim dla autobusów. I między innymi stąd jeździłyby autobusy na strefę.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Pią 20:36, 06 Lut 2009    Temat postu:

m966 napisał:
Wydaje mi się, że miałby. Dzisiaj też, żeby dojść na autobus, trzeba iść na obwodnicę. A z obwodnicy do torów to już są trzy kroki. Tak więc wiele zarobić się tutaj nie da, a do centrum osiedla z tym tramwajem i tak nie wjedziesz. No chyba, że będziesz kopał tunele.
Ale kto chodzi na autobus na obdownicę, tj jaka część osiedla? Autobusy pokroju 32 czy 126 i tak musiałyby zostać, bo koleją nie obsłużysz choćby Szobiszowic (które są sporym generatorem ruchu, choćby przez szkoły) i komu sie będzie chciało iść 10-15min na pociąg, mając autobus pod nosem i w te 15 min jadący do centrum? Taki przebieg od razu jest niekorzystny dla połowy osiedla. No i tutaj wracamy do fantazjowania - dla mnie ta linia nie ma wielkiego sensu bez odważnych projektów, choćby odnogi na Kopernika. Tunel? Nie mówię, że musi być, aczkolwiek dałby możliwość sensownego obsłużenia całego osiedla. Pamiętajmy, że te inwestycje mają usprawnić komunikację, a nie tylko zmusić ludzido zmiany środka transportu z autobusu na tramwaj

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Nie 20:38, 08 Lut 2009    Temat postu:

Trochę zbocze z tematu, tj wrócę kilka stron wcześniej, jak wyliczałem, na co pod względem turystyki lepiej przeznaczyć pieniądze, niż ten nieszczesny historyczny tramwaj. I tak mi się własnie przypomniał pomysł stworzenia muzeum lotniczego przy lotnisku. To jest pomysł i coś, czego w regionie nie ma!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Nie 20:43, 08 Lut 2009    Temat postu:

kaspric napisał:
Ale kto chodzi na autobus na obdownicę, tj jaka część osiedla? Autobusy pokroju 32 czy 126 i tak musiałyby zostać, bo koleją nie obsłużysz choćby Szobiszowic (które są sporym generatorem ruchu, choćby przez szkoły) i komu sie będzie chciało iść 10-15min na pociąg, mając autobus pod nosem i w te 15 min jadący do centrum?


Myślę, że przystanek kolejowy na wysokości ulic Bereniki/Gwiazdy Polarnej odpowiadałby całej południowej części osiedla. Część północna faktycznie miałaby do dyspozycji autobus, którym albo jechałaby prosto do centrum (mniejsza częstotliwość), albo dojeżdżała 1-2 przystanki na pociąg (większa częstotliwość). Nie wiem, czy zdarzyło ci się kiedyś łapać 710 na Saturna tylko po to, żeby wysiąść na pętli i przesiąść się na 126/197? Mnie się parę razy zdarzyło (to bardzo wygodne). Myślę, że na tej samej zasadzie można by przesiadać się na SKM. Czas stracony na przesiadkę i tak zwróci się z nawiązką dzięki temu, że pociąg (vel. szybki tramwaj) powinien być w stanie dojechać do centrum w kilka (zamiast kilkunastu) minut.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Nie 20:54, 08 Lut 2009    Temat postu:

^^ to miałoby sens tylko w przypadku kursowania takiej (i autobusowej i kolejowej) lini z częstotliwością <5 minut, a jakoś mi się w to wierzyć nie chce. No i oczywiście przy mocnym ograniczeniu autobusów, co też jest tutaj niezbyt możliwe, bo wbrew pozorom niemal połowa pasażerów z Łabęd/Kopernika wysiada na przystankach w Szobiszowicach.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Nie 22:23, 08 Lut 2009    Temat postu:

Z tą połową to przesadziłeś. Dużą popularnością cieszy się, rzecz jasna, VII LO, do którego wali sporo młodzieży, ale żeby aż połowa? Wydaje mi się, że jednak sporo mniej.

Co do taktu, to myślę, że wystarczyłoby 10 minut.


PS. Przejrzałem sobie właśnie, jakie są możliwości tej istniejącej linii kolejowej między Sośnicą a Łabędami. Całość trasy to 10 km. Opłata za pociągokilometr: 3,5 zł (za całość 35 zł). Czas przejazdu: ok. 24 minuty (autobusem ok. 37 minut).

Łabędy-Kopernik: ok. 3 km (4 minuty)
Kopernik-Centrum: ok. 3 km (6 minut)
Centrum-Zabrska: 1 km (4 minuty)
Zabrska-Sośnica: 3 km (10 minut)

Na odcinku Centrum-Sośnica trzeba by więc wykonać jakieś prace, żeby zbić czas przejazdu do ok. 9 minut, bo tam nie ma się, póki co, jak wyminąć. Jeśli by to zrobić, to docelowy czas przejazdu wyniósłby ok. 20 minut (licząc nieco dłuższy postój w centrum).


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez m966 dnia Nie 22:29, 08 Lut 2009, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Nie 22:45, 08 Lut 2009    Temat postu:

^^ skąd masz takie dane? Pociąg na trasie Łabędy-Centrum jedzie 8 minut, na trasie Gliwice-Zabrze 9. Spokojnie, razem z przystankami, można osiągnąć 10 minut do Łabęd i jakieś 5 do Sośnicy

Co do połowy - napisałem "niemal połowa" Wink - i tu nie tylko LO VII, ale też np LO III, tam też wysiada sporo młodzieży.
Co do taktu - takt 10 minutowy przy przesiadce daje Ci potencjalne czekanie 10min, to jest zdecydowanie za dużo, skoro autobus jedzie 15 minut


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Nie 22:54, 08 Lut 2009    Temat postu:

kaspric napisał:
^^ skąd masz takie dane? Pociąg na trasie Łabędy-Centrum jedzie 8 minut, na trasie Gliwice-Zabrze 9. Spokojnie, razem z przystankami, można osiągnąć 10 minut do Łabęd i jakieś 5 do Sośnicy


Dane są ze strony PLK. Nie wiem, na ile je zrozumiałem, bo są podane w trochę "nieoczywistej" formie. Istotne jest natomiast to, że do Sośnicy wiedzie inny tor, niż do Zabrza. Dlatego to są trochę inne prędkości.


kaspric napisał:
Co do taktu - takt 10 minutowy przy przesiadce daje Ci potencjalne czekanie 10min, to jest zdecydowanie za dużo, skoro autobus jedzie 15 minut


Zakładam, że statystycznie trzeba by czekać ok. 5 minut. Jeśli pociąg jeździ: 00-10-20-30-40-50. To autobus na stację podjeżdża: 05-15-25-35-45-55.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Nie 23:09, 08 Lut 2009    Temat postu:

^^ takie łączenie nie nadaje się za bardzo do systemu przesiadkowego. Żeby był efektywny, jeden nadrzędny środek transportu powinien mieć bardzo dużą częstotliwość. Generalnie Mieszko po prostu wyjdzie z tego uszczęśliwianie ludzi na siłę - jaki zysk byłby z takiej kolejki dla mieszkańca wschodniego Kopernika, skoro de facto wydłużyłaby dojazd do centrum? To już tutaj wolę te autobusy. Poza tym nie ma co się łudzić, że zrobi się linię dojazdową dookoła Kopernika. Efekt byłby taki, że obetną połowę autobusów i będzie trzeba przez całe osiedle iść pieszo. Jeśli już myśli się o tak poważnych inwestycjach, jak ta kolejka, to trzeba ją zrobić porządnie, a nie na zasadzie "tu są tory, tam są, tu wymienimy szyny, wybrukujemy peron w Łabędach i jest!".
Powiem krótko, jeśli inwestować kupę kasy, to tylko w coś, co będzie wyglądało tak [link widoczny dla zalogowanych] . Jeśli nie, to już lepiej zainwestować w autobusy.

Generalnie chodzi o to, że Gliwice są skalą mikro, GOP makro. Dowożenie w kierunku poprzecznym ma sens w Rudzie na pociąg Katowice-Gliwice, ale tworzenie kolei kursującej w praktyce ok 5km (bo ważny jest kierunek Łabędy-Centrum i Centrum-Sośnica a nie Łabędy-Sośnica) jest przerostem formy nad treścią


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez kaspric dnia Nie 23:13, 08 Lut 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Nie 23:17, 08 Lut 2009    Temat postu:

Może. Zobaczymy, jak uda się to magistratowi rozwiązać.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Nie 23:20, 08 Lut 2009    Temat postu:

^^ obawiam się, że skończy się tak: magistrat zacznie rozważać -> okaże się, że inwestycja miałaby sens tylko w przypadku dużych nakładów finansowych -> pójdzie do kosza.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Nie 23:28, 08 Lut 2009    Temat postu:

Tak w ogóle, to przydałoby się po prostu zlecić odpowiedniej firmie wykonanie raportu odnośnie (szeroko rozumianej) komunikacji szynowej w mieście. Stan obecny, możliwe rozwiązania na przyszłość, szacunek kosztów, sensowność inwestycji. To nie powinno dużo kosztować, a może dać odpowiedź na wiele pytań.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:    Zobacz poprzedni temat : Zobacz następny temat  
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum postergliwice.fora.pl Strona Główna -> Infrastruktura i komunikacja Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 25, 26, 27  Następny
Strona 19 z 27

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Regulamin