Forum postergliwice.fora.pl Strona Główna

Transport szynowy
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 25, 26, 27  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum postergliwice.fora.pl Strona Główna -> Infrastruktura i komunikacja
Autor Wiadomość
mark40



Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 21:33, 20 Lut 2009    Temat postu:

Przykład z zagranicy

Francuskie miasto Brest (150 tys mieszkańców) buduje linie tramwajową, wytyczajac jej trasę w ścisłym centrum miasta. Dzięki temu ograniczony zostanie ruch samochodowy na głównych ulicach w centrum, linie auatobusowe zostaną zastąpione tramwajem. Przy okazji budowy trasy tramwajowej wiele ulic zyska nowy wygląd, stworzone zostaną atrakcyjne przestrzenie miejskie.





Porusze kwestie tramwaju od innej strony, moze mniej ważnej, ale jednak istotnej. Kazde miasto, w którym sa tramwaje wyglada bardziej miejsko. Tramwaje stają się pewnym elementem przestrzeni publicznej a takze wyznacznikiem nowoczesnosci miasta. Przekonałem się o tym widząc nowego Citadisa na chorzowskim rynku [link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Czy to Francja? Nie to Chorzów Razz

Proponowałbym przeciwstawić taki tramwaj (a nie rozlatujace sie stopiątki) temu długiemu mercedesowi, który jezdzi teraz na testach po mieście. Wtedy znowu okaże sie, ze jedyną zaletą takiego nowoczesnego autobusu jest nizsza cena. Ale jak już wspomniałem wcześniej Gliwice są miastem, które powinno stać na tramwaj.

Wracajac jeszcze do tworzenia atrakcyjnych przestrzeni to własnie zaplanowany remont torowiska na ulicy 3 Maja w Katowicach przyczynił sie do planów przebudowy całej ulicy i stworzenia z niej deptaka. Pomysł zaistniał dzięki SMM. Wkrótce ruszy podobna inicjatywa w Chorzowie. Dzieki przebudowie torowiska być może zostanie wydłuzony chorzowski deptak o kilkaset metrów. A w Gliwicach co?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Pią 21:47, 20 Lut 2009    Temat postu:

Ile ma kosztować ten tramwaj z Brestu?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
mark40



Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 22:22, 20 Lut 2009    Temat postu:

"Une ligne sur 14,3 km ; 20 rames ; 298 millions d'euros"



Kolejne tramwaje zjadą z torowisk?

Gliwice są kolejnym miastem, które ze względów finansowych zastanawia się na likwidacją linii tramwajowych.


Po tym, gdy z rozkładu jazdy między Chorzowem, a Siemianowicami Śląskimi zniknęła "12", kolejnymi liniami mogą być "4" łącząca Gliwice z Zabrzem i "1" dojeżdżająca do Rudy Śląskiej. Tu z kolei urzędnicy zastanawiają się nad przyszłością "18" kursującej do Bytomia.

Oficjalne decyzje w Gliwicach jeszcze nie zapadły, ale przedstawione przez urzędników wyliczenia nie pozostawiają złudzeń: nie chcą dłużej dopłacać do tramwajowej komunikacji. Tzw. wozokilometr w przypadku autobusów jeżdżących w gliwickim PKM wynosi średnio 3,87 zł. Za wozokilometr w przypadku tramwaju trzeba zapłacić od 6,77 zł do 10,96 zł netto. Obie gliwickie linie tramwajowe są deficytowe. Do obsługi "czwórki" w tym roku trzeba będzie dołożyć ponad 900 tys. zł, do "jedynki" ponad 2,3 mln zł. Do tego dochodzi zdezelowany tabor oraz nieremontowane torowiska. Gliwiccy samorządowcy od lat prowadzili z Tramwajami Śląskimi spór o to, kto ma łatać zniszczoną nawierzchnię przy szynach. Zarząd Dróg Miejskich powoływał się na ustawę o drogach publicznych twierdząc, że remonty torowisk znajdujących się w pasie drogowym należą do tramwajarzy. Z kolei TŚ, powołując się na opinię rzecznika praw obywatelskich odpowiadały, że skoro właścicielem drogi jest miejska jednostka, to dziury powinny być załatane z miejskiego budżetu. Jak się okazuje, przejęcie przez gminy akcji Tramwajów Śląskich nie oznacza, że miasto poczuwa się do remontów.

O przeznaczaniu pieniędzy na remonty infrastruktury tramwajowej decyduje nadal zarząd firmy, a akcjonariusz nie staje się właścicielem majątku firmy. W budżecie miasta nie ma więc pieniędzy na remont torowisk. Podobnie rzecz się ma z zakupem taboru. Gdyby chcieć wyremontować tylko torowiska, to potrzeba ponad 100 mln zł - kwituje Marek Jarzębowski, rzecznik UM.

Decyzje co do tramwajów mają w Gliwicach zapaść w połowie roku. Jak się dowiedzieliśmy, urzędnicy czekają na... maile od mieszkańców. Maja Lamorska z wydziału kultury i promocji miasta twierdzi, że wśród nadesłanych do tej pory są zarówno te za, jak i przeciw komunikacji tramwajowej.

Prof. Kazimierz Kłosek, kierownik Katedry Dróg i Mostów Politechniki Śląskiej podkreśla, że choć śląskie tramwaje wraz z torowiskami to muzeum komunikacji, nie oznacza to, że pochopnie należy je likwidować, jako jedyny argument wskazując koszty. Bo sprawna komunikacja publiczna to panaceum na korki. I podaje przykład z akademickiego podręcznika. Studenci uczą się, że na dwukilometrowym odcinku zmieści się 60 osób siedzących w autach, a każde z nich potrzebuje 50 metrów kw. jezdni. Taka liczba osób mieści się w jednym tramwaju czy autobusie. - To zakrawa na skandal, że miasta, które płynnie przechodzą jedno w drugie, a tak jest np. między Gliwicami i Zabrzem, już wkrótce mogą być pozbawione komunikacji tramwajowej. Autobusy i tramwaje powinny się uzupełniać i płynnie łączyć z komunikacją kolejową. Zamiast tego przeciwstawia się je sobie używając pseudomerytorycznych argumentów, jak np. te o hałasie. Jeśli torowisko jest wyremontowane, pojazd sunie po nim cicho - mówi.

Jakub Jackiewicz z Wojewódzkiego Portalu Komunikacyjnego, który zainicjował akcję "Ratujmy tramwaje śląskie" przyznaje, że do społeczników dochodzą kolejne sygnały o planach likwidacji lub ograniczania kursów . - Urzędnicy decydujący się na odbieranie pasażerom alternatywnego środka transportu sugerują się dochodami budżetu w danym roku czy rychłym końcem kadencji. Tu natomiast potrzeba dyskusji w kontekście całej aglomeracji i dalekosiężnej strategii - ocenia.

Joanna Heler - POLSKA Dziennik Zachodni
[link widoczny dla zalogowanych]

------------------------------------------------------------
Nie rozumiem, dlaczego tylko Gliwice mają nadal problem z remontem torowisk Rolling Eyes


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez mark40 dnia Pią 22:26, 20 Lut 2009, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Pią 23:00, 20 Lut 2009    Temat postu:

Świetny ten przykład z Francji, ale warto pokazać przede wszystkim to, co działa - choćby Brno, Bremę czy Orlean.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Robak



Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 928
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice - Kopernik

PostWysłany: Pią 23:17, 20 Lut 2009    Temat postu:

Łogień ... świetnie wygląda na ilustracjach ten francuski przykład, ale 300 mln euro robi wrazenie Surprised A co do pytania retorycznego czemu Gliwice maja problem z remontem torowisk. Wiadomo nie od dziś, że prezydent nie lubi przepłacać za coś co można próbować wyegzekwować od innych. Nawet jeśli to potrwa kilka lat. Prosty przykład: oznakowanie dróg krajowych i skierowanie tirów objazdem przez A4 i Aleje Jana Nowaka Jeziorańskiego. Projekt był, ale prezydent postanowił poczekać (zdaje się rok) i zrobiła to GDDKiA za darmo. Oszczędził w ten sposób dużo pieniążków, lecz to pozorne oszczędności. Bo mimo wszystko przez rok tiry nadal się przewalały przez centrum, a to generuje ukryte koszty.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Pią 23:20, 20 Lut 2009    Temat postu:

Trzeba jednak pamiętać, że linie tramwajowe mogą liczyć na spore dotacje z UE. A właśnie tak, jak na wizkach, widziałbym Zwycięstwa i linię do Podium. Hmmm, pomyślcie, jak rewelacyjną przestrzenią miejską stałyby się tereny politechniki, gdyby z Akademickiej wyrzucić samochody Smile

edit: Mark, czy to we Franji to jest budowa tramwaju od podstaw (co by świadczyło o tak wysokich kosztach)?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez kaspric dnia Pią 23:23, 20 Lut 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m966



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 3836
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Eisengiesserei

PostWysłany: Sob 6:51, 21 Lut 2009    Temat postu:

Z tymi dotacjami to właśnie nie jest ponoć tak wesoło. Do roku 2013 limity na komunikację są bardzo niskie i nie ma pewności, że w kolejnych latach wzrosną (dla wszystkich raczej nie starczy). A kwota unijnego dofinansowania i tak nie może przekroczyć 50% inwestycji.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Sob 9:00, 21 Lut 2009    Temat postu:

^^ i tak jest to 50%

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
mark40



Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 12:08, 21 Lut 2009    Temat postu:

kaspric napisał:
edit: Mark, czy to we Franji to jest budowa tramwaju od podstaw (co by świadczyło o tak wysokich kosztach)?
Tak od podstaw. Prawie cała trasa zostanie wybudowana w jezdni (nie bedzie to torowisko wydzielone) a takie torowisko jest drozsze. Poza tym będzie przebudowywany most, co również pociąga dodatkowe koszty. W tej kwocie mieszcząs ie również wszystkie inwestycje, które zostaną wykonane "przy okazji" (remont dróg, placów, może nawet kanalizacja i inne)




Na co jeszcze trzeba zwrócić uwage to to, ze na zachodzie nie boją sie wprowadzać tramwaju na wąskie ulice (nieparwdą jest, że tramwaje maja sens tylko na szerokich alejach), ograniczajac przy tym ruch samochodowy, lub wycofujac go całkowicie. U nas podstawowym czynnikiem hamujacym takie typu rozwiazania jest własnie czynnik samochodowy, który za Chiny jest nie do ruszenia, istnieje przeświadczenie, że tramwaj bedzie przeszkadzał samochodom, a nie odwrotnie. Tymczasem dzięki takim rozwiązaniom miasto staje sie przyjazne mieszkańcom, stwarza się atrakyjne miejsca, place. Oczywiscie mieszkańcom trzeba zaproponować dotarcie do centrum w inny sposób, a tym spoosbem jest własnie nowoczesny tramwaj (który już sam w sobie zacheca do pozostawienia autka przy domu). Można powiedzieć że w ten sposób piecze sie dwie, a nawet trzy pieczenie na jednym ogniu Wink (1. Powstaje atrakyjne centrum miasta, 2. Powstaje sprawny system transporu miejskiego 3. Ograniczony zostaje ruch kołowy w centrum, dzięki czemu zmniejsza sie emisja spalin. Tego nie da sie osiągnąć inwestując w autobusy. Jeśli rzeczywiscie kiedyś ul. Zwycięstwa ma sie zamienic w deptak tetniący życiem, trzeba zapewnic do niej sprawny dojazd jednocześnie wyrzucając ruch samochodowy. Najlepiej w jaki sposób? Likwidując jeszcze trawmaj? Odpowiedź jest oczywista.

Nie wiem czy byly już wklejane zdjecia z Orleans. Tak wyglada deptak z tramwajem


A tak z autobusem (po prawej)


Tak mi sobie teraz przyszło do głowy. Jakbym siedział na takim deptaku autobusowym(lub na jakiejkolwiek innej ulicy) w ogródku kawiarnianym, a przejechałby taki ikarus wyrzucajac z rury kłęby czarnego dymu. Po prostu obiad na talerzu/kawa do wyrzucenia Laughing . W centrach miast zamienionych na trakty piesze nie ma miejsca dla autobusów, w przeciwienstwie do tramwajów.

I jeszcze cos z Chorzowa





Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Sob 16:21, 21 Lut 2009    Temat postu:

No właśnie Orleans Very Happy.

Ta ulica (fotki już tu Mark były, chyba te same, bo przekleiłem je z GKW Wink) jest IMO bardzo podobna do Zwycięstwa i właśnie to jest idealny obraz naszego niedoszłego deptaku. Baa, Zwycięstwa jest jeszcze nieco szersza i całość IMO przezentowałaby się jeszcze lepiej (tj byłby to bardziej deptak)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gośćA



Dołączył: 30 Sty 2009
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Sob 21:10, 21 Lut 2009    Temat postu:

Witam!

No właśnie - ładnie prawda - ale ładne są też znaki dla pojazdów samochodowych - pokazujące że są tu nie mile widziane.

T przeciskający się przez centrum - po wąskich ulicach - a gliwickie aż takie wąskie nie są - ma sens.
Może warto takie fotki przesłać do UM - może w lepszym świetle zobaczą T i potraktują owo przeciskanie się T jako silną a nie słabą stronę tego środka lokomocji. To tylko umiejętność skorzystania z jego potencjalnych możliwości - a nie tępe wskazywanie na koszty - zresztą czy czytali Państwo w wiadomościach UM aby były jakieś z T korzyści? Trudno wnioskowaniu czy postawie UM nadać ton bezstronności czy obiektywizmu.
Ale podobno sprawa jest już przesądzona i związana z dostępem samochodów do ParkRdge'a.
Ja z pewnością nie uznam likwidacji T za rozsądne posunięcie. Ale kogo interesuje moje zdanie...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Sob 21:18, 21 Lut 2009    Temat postu:

Cierpliwości Horsky Wink

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Nie 0:23, 22 Lut 2009    Temat postu:

Taki mały OT. Solaris zabiera się za tramwaje i widać, że stylistyką będzie wysoki poziom, jak w autobusach. A, że to Solaris, to pewnie zawojuje nasz rynek. Bardzo chętnie zobaczyłbym takie tramy w Gliwicach Smile

marcin6822 z SSC napisał:
Dwie fotki Solarisa
(kliknij na zdjecie zeby 6822;32601446zobaczyc w wiekszej rozdzeilczosci)

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kwachu89



Dołączył: 10 Cze 2008
Posty: 514
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 1:06, 22 Lut 2009    Temat postu:

Sam tramwaj wygląda ładnie chociaż ja osobiście wolałem Gecko od Tramino... Najbardziej to mnie jednak denerwują te wystające osłony na wózki, jednak wciąż łudzę się że te osłony będą wynikiem jakichś zjawiskowych wózków Wink co jednocześnie przeniesie się na układ siedzeń w środku...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kaspric
Administrator


Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 4901
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kopernika

PostWysłany: Nie 10:59, 22 Lut 2009    Temat postu:

Nie ma co się sugerować, bo to nie jest jakiś najświeższy model. Na wizce z tyłu już nie ma wystających wózków na przykład Wink

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez kaspric dnia Nie 11:00, 22 Lut 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:    Zobacz poprzedni temat : Zobacz następny temat  
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum postergliwice.fora.pl Strona Główna -> Infrastruktura i komunikacja Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 25, 26, 27  Następny
Strona 22 z 27

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Regulamin